GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1971 - pagina 199

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1971 - pagina 199

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

magazine

Massaal De massaliteit in het onderwijs stelt veel onderwijsinstellingen en de overheid in Nederland voor veel problemen. Een universiteit zoals de City University of New York met 238.000 studenten zal hier echter de eerste tijd nog wel niet voorkomen. Men heeft in de V.S. eerst getracht, zoals hiervoor werd geschetst, de massaliteit op te vangen door het gebruik van radio en t.v. Dit is echter een misvatting. Men kan de massaliteit alleen maar opvangen door ge-

in diverse faculteiten van de VU doet men al iets met televisie. Onderstaande foto werd genomen in de subfaculteit Tandheelkunde. Een kleuren-tv-camera staat opgesteld voor een tandartsstoel om het behandelen van patiënten aan studenten te demonstreren.

noeg onderwijsplaatsen te creëren en men- denten en docenten. Dit CUMBIN-systeem sen er toe aan te zetten deze plaatsen op te is de eerste aanzet tot een opvangen van de vullen. Hierbij kunnen radio en t.v. uitste- massaliteit van de studenten en zeker een kend als communicatiemiddelen dienst nadere bestudering waard. Het contact met doen. Het accent ligt nl. te veel bij de massa- Europa is op onderwijsgebied volgens veel liteit van de studenten. De City University of Amerikanen te formeel en te sporadisch. New York laat vrijwel alle studenten die Dit komt omdat het onderwijs nog te veel in inschrijven toe, in tegenstelling tot andere isolement wordt bedreven. Het ERIC-syuniversiteiten. Daar wordt een systeem ge- steem in de V.S. is een goed voorbeeld van hanteerd met een soort van eerste keus, hoe onderzoek (o.m. op audio-visueel getweede keus van de studenten en de univer- bied) en de resultaten daarvan aan anderen siteiten bepalen dan welke studenten worden ter informatie kunnen worden aangeboden. toegelaten en wie niet. Het doet mij een beetje aan de groentijd van vroeger denken. Uitwisseling Het komt mij voor dat de City University of New York die onderverdeeld is in talloze Men wil in de V.S. en Canada echter ook colleges, een goede oplossing aan de hand ^ komen tot een uitwisseling van mensen, doet. Niet het afremmen van het studenten- meningen en materiaal met Europa en met totaal, maar het aannemen van zoveel mo- name met Nederland. Mr. Bot, de Nedergelijk docenten staat voorop. Voorts zijn de landse ambassadeur in Canada, dacht dat de radio en t.v. ingeschakeld. Die maken com- Canadese regering bereid was om uitwissemunicatie mogelijk tussen de verschillende ling te stimuleren. colleges en vooral tussen verschillende stu- Lyle Nelson (Stanford University), lid van de Fullbright Scholarship, zei dat hij ervan overtuigd was dat uitwisselingen vooral de kwaliteit van het onderwijs ten goede zullen komen. Aan alle universiteiten die ik bezocht in de V.S. wilden de docenten-programmamakers gaarne een uitwisseling van mensen, meningen en materiaal met Nederland. Men is gewoon geïnteresseerd in wat hier gebeurt. Dit bleek ook uit een aantal colleges die ik als gastspreker bijwoonde. De studenten zijn geïnteresseerd. Men zal dan met recht eens in Nederland over de eigen grenzen heen moeten kijken. Het voornaamste punt in het onderwijs is nl.: bedrijven wij zó onderwijs, dat wij van de ervaringen van anderen willen leren, zodat fouten in de toekomst vermeden kunnen worden.

Oost-West Rudyard Kipling zei: Oost is oost en west is west en nooit zullen zij elkaar ontmoeten. Dat is dan misschien wel juist. Maar wat ervan te denken als je als Nederlander met een arts uit Bangkok op bezoek bent bij een Amerikaan in een universiteitsziekenhuis in Los Angeles. Wie komt voor wie uit het westen of uit het oosten? De wereld wordt niet steeds kleiner, maar door de technische mogelijkheden, de communicatiemedia, zoals pers, radio en t.v. en de overbruggingsmedia zoals vliegtuigen etc. wordt alles en iedereen meer bereikbaar. Wanneer men in de V.S. bij NASA denkt aan het uitzenden van informatieve maar vooral educatieve programma's ook per communicatiesatellieten, dan rijst de vraag of wij in Nederland daar klaar voor zijn? Of wij bereid zijn, in staat zijn om te communiceren over wat wij willen meegeven aan anderen (onderwijs, opvoeding), zodat die anderen de mogelijkheden hebben in vrede en welzijn zichzelf te zijn. 41

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's

VU Magazine 1971 - pagina 199

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's