GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1971 - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1971 - pagina 67

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

il hl' ^'1 n <l <l j \ j I3 i

u

^ <

Drie advertenties uit drie verschillende jaren. De bovenste, gescheurd uit de advertentie-pagina van een zeventien jaar oude krant (19 augustus 1954), zou in de krant van vandaag nauwelijks opvallen. Een enkeling zou misschien zeggen: hee: de koffie is dertig cent duurder geworden! Vrijwel alles is in prijs gestegen de afgelopen zeventien jaar: de koffie daalde echter in prijs. Hoe kan datI Oplossing van het raadsel: koffie komt uit ontwikkelingslanden. De armen maken ons leven goedkoper.

c4

inkomsten afhankelijk van de koffie-export. Een terugslag van de koffieprijs op de wereldmarkt heeft daardoor onmiddellijke en ingrijpende gevolgen voor de ontwikkelingsmogelijkheden van het land. In 1969 bedroegen die exportinkomsten van Ethiopië 318 miljoen Ethiopische dollar. In het jaar daarop daalden de koffieprijzen op de wereldmarkt. Het scheelde ons een paar centen in ons huishoudbudget, maar de gevolgen voor Ethiopië waren katastrofaal. De inkomsten uit de export liepen terug van 318 miljoen dollar tot 238 miljoen, een vermindering van inkomsten in één jaar van bijna 26 %. Ga daar als minister van ontwikkelingsplanning of van financiën maar aan staan. Daar zouden geen Witteveen of Jelle Zijlstra een mouw aan weten te passen.

1954 f2.68

Veel landen De scriptie van Kommer Braber laat ons zien, dat er heel wat van die landen zijn die op een dergelijke eenzijdige manier van de uitvoer van koffie voor hun ontwikkeling afhankelijk zijn. Uit een van zijn staatjes blijkt dat er niet minder dan elf landen zijn die het wat hun exportinkomsten betreft voor 40 tot 75 % moeten hebben van de koffie-uitvoer. Er is al heel wat geprobeerd om de inkomsten daaruit te stabiliseren, op een vast peil te brengen. Ouderen zullen zich nog herinneren hoe in Brazilië wagonladingen koffie in zee werden gestort, om te voorkomen dat door een al te groot aanbod de prijs op de wereldmarkt beneden een aanvaardbaar peil zou komen. Rond 70 miljoen balen werden op die manier in de jaren voor de tweede wereldoorlog vernietigd of bijna drie maal zoveel als de wereld in die periode aan koffie verbruikte. Hier manifesteerde zich al een probleem dat later in elke prijsregeling een rol zou spelen. De oorzaak van het grote Braziliaanse aanbod was, dat de regering het inkomen van de boeren wilde stabiliseren. Zij kocht daartoe grote hoeveelheden van de boeren op om te voorkomen dat deze op een oververzadigde markt zouden komen. Maar het gevolg was, dat juist door die stabilisatie van de prijs de boeren werden aangemoedigd koffie te produceren. De tweede wereldoorlog sloot grote afzet-

1962 f 1.48

1971 f2,38 13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's

VU Magazine 1971 - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

VU-Magazine | 208 Pagina's