GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 443

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 443

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DIE TYD VIR 'N „BELYDENDE KERK" IS DAAR

i»i-«

gbreek

bestuurslid van de Nederlands Zuid-Afrikaanse Vereniging) het Christelijk Instituut 'niet alleen een gewetenskreet' noemt, maar meent dat dit Instituut 'ook een weg opent en gaat naar een nieuwe vorm van samenleving, waarbij verschillende bevolkingsgroepen, naar de mogelijkheden die bestaan, In een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid betrokken worden.'

Kuyper &

Hoewel Abraham Kuyper nooit Zuid-Afrika heeft bezocht, zijn diens gedachten van grote invloed geweest op de denkwereld van de Zuidafrikaanse gereformeerden. Menige buitenlander die zich verdiepte in het 'christelijk-nationale' denken van de Afrikaners, kwam voor studie terecht bij de Vrije Universiteit om kennis te nemen van Kuyper's boeken. In de Rand Daily Mail (het Engelstalige dagblad in Zuid-Afrika dat zich het meest afwijzend opstelt tegenover de regeringspolitiek) nam ds. Beyers Naudé 29 april 1969 kritisch afstand van Kuyper's neo-calvinisme, dat naar hij schreef op fundamentele punten sterk verschilde van het echte Calvinisme. 'Het Is dit neo-calvinisme, dat aanvaard, begroet en uitgeroepen is door vele theologen In de drie gereformeerde kerken in Zuid-Afrika als het "ware" calvinisme,' aldus ds. Naudé. 'Het was ook dit neo-calvinisme van Abraham Kuyper, dat een cultuurtheorie voor-

^agbreek hoopte - effect uit dat verwante kerken elders in de wereld zich door de synodale uitspraak van het Christelijk Instituut zouden distanciëren. Eerder het tegengestelde was het geval. Zo wees de synode van de Gereformeerde Kerken in Nederland op 4 maart 1970 ten overstaan van drie gedelegeerden van de Nederduits Gereformeerde Kerk (o.a. dr. Vorster) op de noodzaak van een gesprek met het Christelijk Instituut, wat in een brief aan de N.G. Synode nog eens ten overvloede werd benadrukt. En met steun van de sinds 1881 bestaande vereniging Nederland-Zuid-Afrika werd vorig jaar een boekje uitgegeven 'Het Christelijk Instituut In Zuid-Afrika', waarin dr. E. Emmen (voormalig secretaris-generaal van de Ned. Hervormde Kerk en hoofd-

IRASTIESE

0

27

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 443

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's