VU Magazine 1972 - pagina 457
J
•
m
ring van schaalvergroting, differentiatie, emancipatie en universalisering der waarden, zoals ik die heb onderscheiden in het proces van urbanisering der baTswana.
magazine
Vermenging taaiinvesteringen in nieuwe industrievestigingen aan de Witwatersrand en ook de vestiging van de zgn. grensnijverheden doen, o.a. via de verhoogde vraag naar arbeidskrachten, de verwevenheid van het platteland met de stad in sterke mate toenemen. Via de grensnijverheden ontwikkelen zich nieuwe steden, die, zoals bv. Rosslyn (nu op een afstand van ca. 15 km van Pretoria) en Hammarsdale op
Christen- en niet-christen meisjes in lUoshane,
te geven groter dan ze ooit hebben gehad, inclusief de tijd van vóór het ontstaan van de stedelijke agglomeratie aan de Witwatersrand. De urbanisering gaat echter door, hooguit Wat vertraagd. De industriële stad oefent zulk een grote aantrekkingskracht uit, zowel economisch als socio-cultureel, dat geen regeringsbeleid dit ongedaan kan maken. Van een consistent biraciaal en nativistisch georiënteerde politiek van de Zuidafrikaanse regering is overigens geen sprake, öat blijkt vooral op het terrein van het economisch beleid van de onderwijspolitiek, die ''eiden het proces van urbanisering der toswane bevorderen. De toegelaten kapi-
Europeaan en Afrikaan bevinden zich in Zuid-Afrika reeds lang in een intensieve contactsituatie. Dat had en heeft socioeconomische integratie en cultuurvermenging tengevolge. De weg terug is niet meer mogelijk. De blanke Afrikaner heeft, getuige zijn naam, gekozen voor Afrika. Dat is heel legitiem. Laat hem dan ook kiezen voor de Afrikanen door hen als gelijkwaardige burgers van dat werelddeel te erkennen. Alleen
herkenbaar aan hun kleding
den duur zullen samenvloeien in de oude. Ook de onderwijspolitiek versnelt het proces van urbanisering der baTswana. Het is niet te loochenen, dat in Zuid-Afrika, het universitair onderwijs niet meegerekend, in geld 15 keer zoveel aan het onderwijs voor een Europees kind wordt betaald als aan dat van een Afrikaans kind. Ook is van regeringswege (nog) niet de leerplicht voor Afrikanen ingevoerd. Wellicht kan er via het gesegregeerde 'bantoe-onderwijs' nog heel wat worden gemanipuleerd, nu de staat dit heeft overgenomen uit de handen van de zending en missie. Maar er is sprake van redelijk goedgeorganiseerd modern onderwijs en dat bewerkstelligt eerder een toename dan een verminde-
door de macht en de rijkdom rechtvaardig met elkaar te delen, kan Afrika door zijn bewoners in vrede worden opgebouwd. Door onrechtvaardige structuren in stand te houden, roept Zuid-Afrika evenals Portugal geweld op en zal zij bij voortduring geweld blijven oproepen. Dat raakt alle wereldburgers. Indien de goedwillende mensen er niet in slagen de nog bestaande apathie in het Westen en in Zuid-Afrika te doorbreken, is een bloedbad onvermijdelijk. Op hen, die niet willen luisteren naar deze vredestichters rust dan dezelfde schuld en verantwoordelijkheid als op de Russen, die in 1881 de progressieve tsaar Alexander II niet steunden, maar zelfs tegenwerkten in zijn hervormingspogingen. 41
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972
VU-Magazine | 570 Pagina's