GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 382

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 382

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET IS ONZE TAAK U te adviseren bij het sluiten van AL uw verzekeringen.

op een allesverwoestende wijze op de natuur in. Een vérstrekkend effect van deze ontwikkeling treedt op, indien de techniek in de ban van economische machten komt en het enig geldige criterium voor de ontwikkeling van de techniek het winstprincipe wordt. Alle factoren, die de kosten van de produktie zouden doen toenemen, worden dan voor zover mogelijk verwaarloosd. Dat betekent enerzijds dat de natuur rücksichtslos wordt geëxploiteerd, anderzijds moet zij als vergaarbak van afval en vuil dienen.

Techniek als afgod

MAAR MEER NOG U bij te staan in geval van schade.

u

raasterink b.v.

assurantiekantoor

V. hardenbroek b.v.

Mierloseweg 3 - HELMOND Postbus 17 - Tel. 04920-24751

(^We leveren al jaren aan de VU. Maar we zijn er natuurlijk ook voor u. yPe winkelier heelt 'ty V Edet King Size 500 vel f 0.68 Edet 1600-1600 vel Edet Dublit2rol dubbel toiletpapier Edet Dublit 6 rol in handige draagtas Edet Decor 2 rol hagelwit dubbel tissue toiletpapier met decoratieve rand Edet Decor 4 rol Edet keukenrol Edet Helpmij 2 rol snel absorberend keukenpapier Edet Dubelin 2 rol dubbel tissue keukenpapier met decoratieve rand

f2.20 f 1.15 f3.40

Faustische droom f 1.70 f3.35 f 0.93 f2.00 f 2.55

Zachtheid uit Zweden 14

Alle bovengenoemde motieven hebben op korte termijn zeker een betrekkelijk succes gehad. De vruchten van de moderne techniek en de economische groei op basis van die techniek, zijn niet te versmaden. Maar de keerzijde is er evenzeer! Vanwege de kortzichtigheid en het onverantwoord handelen van de mens heeft zich een techniek ontwikkeld, die ook de mensen zelf bedreigt. In plaats van heer van de techniek, is de mens er het slachtoffer van geworden. De genoemde motieven werden geïnspireerd door de gedachte dat de mens zelf, op een autonome, volstrekt onafhankelijke wijze met de techniek in samenspel met economische machten, geluk en welvaart zou krijgen. In veel opzichten is het tegendeel gebracht van werd beloofd en voorts nemen de dreigingen nog steeds in intensiteit en omvang toe. Wij zouden de genoemde motieven geseculariseerd willen noemen, d.w.z. dat de westerse mens steeds meer deze wereld is gaan bezien en vervolgens is gaan beheersen alsof God er niet is en alsof hij geen bemoeienis met deze wereld heeft. Op eigen kracht, naar eigen inzicht en overeenkomstig eigen goeddunken handelt de westerse mens. En het enig juiste en beslissende criterium voer zijn handelen is de materiële welvaart, de hebzucht en de technische prestatiedwang geworden. De mens is als het ware bezeten door de technische beheersingsdrift. En men meent op die wijze een paradijs, een heilstaat te scheppen, waarin de mens uiteindelijk volledig gelukkig zal zijn.

In deze verabsolutering van de techniek is de techniek tot een afgod geworden. De christelijke eschatologie is, zegt de Zwitser Brinkmann, vervangen door een technische heilsverwachting. De filosoof Oswald Sprengler bevestigt deze visie als hij zegt dat het overheersend motief in de techniek is: ' . . . een kleine zelfgeschapen wereld te willen, die zich evenals de grote, uit eigen kracht beweegt en slechts aan mensenhand gehoorzaamt. Zelf God zijn - dat was en is de faustische droom der uitvinders, waaruit alle ontwerpen van machines ontstonden.' In overeenstemming daarmee is als hij zegt: 'De

m

magazine

techniek is eeuwig en onvergankelijk als God de Vader, zij verlost de mensheid als de Zoon, zij verlicht ons als de Heilige Geest.' Wanneer, zo kunnen wij samenvatten, het perspectief op het 'Diesseits', het perspectief voor deze wereld verdwijnen. Wanneer de autonome mens zichzelf in de ontwikkeling van de techniek de wet stelt en het zinkarakter van onze werkelijkheid - alles is uit, door en tot God - miskent, en dit zin-karakter zodanig tracht om te buigen, dat alles er is voor en door de zelfzuchtige, de technische mens, dan wordt de technische macht uiteindelijk een vemietigingsmacht. De huidige milieuproblematiek is daarvan een teken!

Midas Het één en ander is nog te verduidelijken, met de oude sage van koning Midas. Deze koning mocht van de goden een gunst vragen en hij vroeg of alles wat hij aanraakte in goud zou mogen veranderen. Zie hier koning Midas als de hebzuchtige, de economisch technische, de materialistische mens bij uitstek! Na een paar dagen vroeg hij de goden van deze gunst te mogen worden verlost, omdat werkelijk alles wat hij aanraakte, zijn geliefde, zijn voedsel enz. in een klomp goud veranderde. Midas kon met

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 382

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's