GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 445

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 445

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

W magazine 3

Zijn wetenschappelijk gevormde mensen voorbereid op vragen in de praktijk? College van prof. dr. C. C. Jonker aan eerste jaars-studenten Evenals vorig jaar werden ook in de cursus die nu loopt de colleges „Algemene vorming: Encyclopedie" aan eerstejaars studenten-natuurkunde en scheikunde gegeven door prof. dr. C. C. Jonker. In een aantal van deze colleges roerde prof. Jonker onderwerpen aan, die ook voor buitenstaanders de moeite waard zijn. Ze hadden betrekking op de universiteit, de Vrije Universiteit in het bijzonder en op de „aard van wetenschappelijke kennis". In dit nummer van VU-magazine wordt een eerste fragment afgedrukt. Het is de bedoeling dat ook in de twee volgende nummers aandacht aan deze colleges wordt besteed. Ze hebben een voorgeschiedenis. In '70 toen kritische studenten keer op keer van zich deden horen, startte prof. Jonker met een reeks „vrije" colleges, die in eerste instantie waren bedoeld voor eerstejaars studenten, maar die ook door ouderejaars werden bezocht. Basis voor deze colleges was het boek: „De draagwijdte van de wetenschap", geschreven door prof. dr. C. F. von Weizsacker. Er werd gediscussieerd over vraagstukken als: Is de wetenschap autonoom? Is ze afhankelijk van ideologie? Is maatschappelijke relevantie een deugdelijk criterium voor het beoefenen van wetenschap? Later was een nieuwe opzet van de colleges noodzakelijk: men bleek in de discussies al teveel „langs elkaar heen" te praten. Samen met prof. dr. M. A. Maurice (wiskunde) stelde prof. Jonker een nieuw college samen, dat een duidelijk encyclopedische inslag kreeg. Op de tentamen, die het karakter van een discussie droegen, verschenen voor beide hoogleraren groepjes van telkens vijf studenten. Sinds het vorige cursusjaar zijn bij deze colleges de studenten wiskunde en natuurkunde van elkaar gescheiden. Prof. Jonker geeft zijn colleges thans aan de studenten natuur- en scheikunde.

U hebt gekozen voor de studie aan een universiteit en bent daardoor alleen al betrokken geraakt in haar problemen. De universiteit staat nl. de laatste jaren, meer dan vroeger, in de publieke belangstelling omdat zij nauw betrokken is bij de veranderingen in onze maatschappij. Deze veranderingen werden ten dele aan gang gezet door de ideeën en theorieën die binnen het studieveld van bepaalde faculteiten van de universiteit ontstaan zijn en die via de adhesie, die ze buiten de universiteit kregen weer terug werken op de gehele universiteit. Te denken is b.v. aan: theorieën over de structuur van de samenleving, aan democratisering en medezeggenschap, aan de autonomie of afhankelijkheid van de wetenschap. Hierbij gaat het voornamelijk om de taak en plaats van de universiteit in het geheel van de samenleving. Om de zaak concreet te maken: het gaat b.v. om de volgende vragen c.q. problemen: 1. Wat is de taak van een universiteit? Waartoe leidt zij haar studenten op? 2. Hoe vindt die opleiding plaats? Waarom verschilt deze opleiding van andere studiemogelijkheden? Wat biedt een universiteit? 3. Hoe wordt een universiteit bestuurd en gefinancierd? 4. Waarom is een universiteit zo kostbaar en kan zij daarom alleen al niet ieder die dat wil de mogelijkheid tot studie geven? Omdat al deze vragen de universitaire gemeenschap bezighouden en u daarvan deel bent gaan uitmaken is het noodzakelijk daarover met u te spreken en te discussiëren. Eén van de doelstellingen van dit college is om aan de hand van de daartoe noodzakelijke informatie, dit mogelijk te maken. Een

Prof. dr. C.C. Jonker universiteit onderscheidt zich van de meeste andere opleidingen door de toevoeging'dat de opleiding ..wetenschappelijk" genoemd wordt. Die wetenschappelijke vorming aan een universiteit wordt bereikt door de in de wet genoemde verbinding van: onderwijs 'en onderzoek. Dat betekent dat niet alleen kennis wordt overgedragen zoals bij het lager en middelbaar onderwijs plaatsvindt, maar dat het hoger onderwijs in de universitaire opleiding ook nieuwe kennis tracht te verwerven en dus ook inzicht geeft in de vraag: hoe wordt nieuwe kennis verkregen? Daartoe moet men tenminste in contact gebracht worden met degenen die bezig zijn om door onderzoek met zgn. wetenschappelijke methoden, nieuwe kennis te verkrijgen en zo mogelijk moet u daaraan meedoen. Hierdoor bereikt de universitaire opleiding tevens dat ook een kritische kijk ontwikkeld wordt op de oude, reeds verkregen kennis. omdat er inzicht kan ontstaan in de waarde, de zekerheid en de toepassing van wetenschappelijke kennis.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 445

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's