GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 299

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 299

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magame 33

„Als ze in het land over links beginnen, dan zeg ik: waarom begint u niet over rechts? Waarom niet over VVD'ers?"

Het komt er dus op neer dat je vrijwel eindeloos door moet gaan met praten. Misschien kom je vooruit, als is het langzaam. Maar is die vooruitgang niet té langzaam. Welke weg er bewandeld moet worden is voor u duidelijk. Is het slepende gesprek met hen voor wie dat (nog) niet duidelijk is, niet fataai voor de voortgang? Daar gaat het toch immersom? Als ik de ontwikkeling van de laatste jaren zie, dan bespeur ik toch vooruitgang. Neem de ARP. Voorzitter Hans de Boer is atoompacifist. Dat heb je te danken aan mensen als Verkuyl, die is blijven roepen op Sions muren. Die is niet uit de partij gegaan, die tracht de partij van binnenuit te hervormen. Dat komt, wat de ARP aangaat, omdat althans een deel ervan wel een keuze wil maken, dat ze zeggen: zo'n CDA als jullie voorstellen, daar doen we niet aan mee. Ja, maar het is nog maar de vraag of ze niet willen proberen om hun visie binnen dat CDA in te brengen. Overigens vind ik dat wel een hachelijke onderneming, ik heb daar eerlijk gezegd een hard hoofd in. Ik zei laatst nog tegen Aantjes en Hannie van Leeuwen: blijf liever apart, ik ga liever met jullie als progressieve partij verder dan dat ik met gedoopte liberalen in zee ga. Ik neem zelf wel een standpunt in. Ik probeer voor dat standpunt binnen de organisatie waarin ik werk, en waarin mensen nog anders denken — de school ook, en dat is wat anders dan een politieke partij — ruimte te vinden. Het is niet waar dat je alleen in Zwolle een vent eruit gegooid hebt (Gert Los, godsdienstleraar aan een christelijke school, ontslagen wegens (CPN-lidmaatschap, MG). Dit boek is ook geschreven — en ik zou het op prijs stellen als je dat erbij zet — om die scholen die problematiek aan de nék te hangen! Als we het hebben over de politieke kleur van leraren, iemand die als christen ultrarechts is wordt wél geaccepteerd. Dat heb ik je verteld, als ze in het land over links beginnen, dan zeg ik: waarom begint u niet over rechts: Waarom niet over VVD-ers, waarom nooit over heilige drieëenheid, de drie h's, Hans, Haya, Harm,

halen, hebben, houden? Zeggen mijn kinderen ook. Waarom alleen over Gert Los? Toch is het de realiteit. De man van de CPN ligt er al uit. De anderen zijn er nog. Wanneer gebeurt daar iets aan? Kijk, eh... als je als leraar solliciteert zal er een gesprek gevoerd moeten worden, evengoed met de mensen die zeggen: het is voor mij gefundenes Pressen, hoor, ik ben dit en ik ben dat, het is wel goed hoor, de Drie Formulieren, ik vreet ze rauw. Met zulke mensen zou je misschien nog eerder moeten praten. Verandering van mentaliteit. Daar moet je in eerste instantie op school naar streven. Je kunt niet direct de structuur van de samenleving veranderen. Je kunt wel werken aan een transformatie van het denken. Het verschil tussen VVD en CPN is, dat er geen enkele politieke partij bestaat waar de ideologie van één bepaalde levensvisie zo sterk op de voorgrond staat en waar de horigheid aan die levensvisie ge-

gen de principe's van de VU. En ik zou willen dat de CPN dat nu eens een keer erkende. Ik zal niet proberen om in de CPN te zeggen: maak hier ruimte voor God en zijn wereld. Dan zeggen ze: waar heb je het over; ja, de wereld kennen we, maar aan die God van jullie, daaraan hebben we geen boodschap. Daar staat geen woord van in ons programma. De VVD heeft ook geen God in zijn programma. Ja, maar die zal er niet zo afwijzend tegenover staan. Nee, en waarom niet? Omdat de christenen zich altijd wel voegen naar de ideologie van de VVD. De grens naar links wordt veel scherper getrokken dan die naar rechts. Het is duidelijk: iemand die CPN is, wordt niet geaccepteerd (omdat hij geen transcendentie erkent), ook al kunnen we het wat maatschappij-visie betreft heel goed met hem vinden. De grenzen worden verkeerd getrokken. Laatste vraag: Is polariserende confrontatie dan toch niet christelijker dan rotte harmonie? De tolerantie t.o.v. mensen die maar zo langzaam meekomen is zo groot, is dat nog wel te verenigen met de radicale christelijke keuze die er moet zijn?

woon vereist wordt, als bij de CPN. Want de VVD heeft geen ideologie; ja, misschien het stomme platte materialisme. Maar wat dat betreft zijn we allemaal kleine ,,wiegeltjes" hoor. Daarom zeg ik wel dat er met die mensen gesproken moet worden, maar dat het niet zo keihard bij hen ligt als in art. 4 van de statuten van de CPN bij voorbeeld. Ik denk dat het logisch is, dat een lid van een partij niet ingaat tegen de principe's van die partij. Dat is duidelijk. Vandaar dat ze hier aan de VU niet in het bestuur moeten zitten en geen docent kunnen zijn. Dan ga je duidelijk in te-

De mensen die dat zeggen, die kennen dat volk niet. Die zien niet hoe de mensen vanaf 1880 in deze richting zijn opgegroeid. Die — dat lijkt wel een nare opmerking — die weten gewoon niet beter. Mag ik dat opschrijven? Ja, al kan dat natuurlijk voor misverstand vatbaar zijn. Want aan alle kanten zitje hier te generaliseren. Ik bedoel... jarenlang zijn die mensen op deze manier geconfijt. Een veel te vroege oogst willen jullie. Dat gaat langzaam, dat gaat veel langzamer. Ze weten van mij best wie ik ben. Dat weten ze donders goed. Maar ik moet wel zorgen, dat ik niet te ver van het voetvolk verwijderd kom. Ik loop wel door. Ik geef het toch niet op. En soms zie je wel tekenen. Vind ik wel. En als je er niets van ziet word je er ook wel beroerd van.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 299

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's