GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1976 - pagina 230

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1976 - pagina 230

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mü magazine 8 van uit, dat wat God met zijn geboden bedoelt niet vreemd is aan het mens-zijn. Integendeel, het gaat God om menselijkheid. Vandaar dat deze geboden ook mensen kunnen aanspreken aan wie de operatie van de wedergeboorte in Kuyperiaanse zin niet is verricht. In het relationele denken gaat 't vooral om de betekenisvan het begrip ontmoeting. Wij mensen veranderen aan elkaar, niet los van medemensen. We veranderen zelfs radicaal, waar we de ontmoeting met God ervaren, zodat een woord als wedergeboorte op. zijn plaats is. Het is vanwege deze mogelijkheid tot veranderen in deze ontmoetingen, in onze relaties, dat we elkaar niet moeten en mogen fixeren op onze standpunten. Niet dat we ooit zonder standpunt kunnen zijn, maar we moeten ze niet verabsoluteren om dat met behulp van onze overtuigingen alles even te plaatsen en te regelen.' Schillebeeckx heeft in zijn grote boek over Jezus gesteld, dat wij niet blijvend kunnen geloven in ideeën. „Ik kan alleen personen geloven en mijn vertrouwen schenken". Zeer zeker geldt dit voor 't geloof in Jezus. Geloven is daarom een onrustige zaak. Samen met Jezus, weten we niet bij voorbaat, waar we uitkomen, tenzij we Zijn stem overstemmen met onze beschouwingen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Jezus onze overtuigingen altijd bevestigt. In ieder geval laat hij ons eerst het gezicht van de ander

zien als het gezicht van een door God bedoeld mens. Relationeel denken betekent daarom de ander ontmoeten, open voor veranderingen, . waarvan ontmoetingen het geheim zijn. Die ander is meer dan zijn standpunt, zijn mening. Hij mag niet opgesloten worden in een beginsel, een zaaisel, wat tot een antithese leidt. Dat wordt op den duur liefdeloos.

Doelstelling VU Democratie vraagt om democraten; en democraten zijn we niet vanzelf Een soort bekering is nodig, althans een appèl op het beste van een mens. Niet ten onrechte noemt Gollwitzer democratie een avontuurlijke onderneming. Ze is volgens hem het besluit om met tegenstanders samen te leven in plaats van ze neer te slaan. We hebben ook gehoord, dat mensen aan democratie als levensvorm moeten wennen. Ze is niet van de grond als we op gezette tijden onze stem kunnen uitbrengen. Een rneer omvattende democratisering is nodig. Voorzover universiteiten ook tot taak hebben maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef aan te kweken, ligt democratisering van een universiteit voor de hand. De evangelische doelstelling van onze universiteit heeft affiniteit met deze democratisering. Ik dacht, dat Gollwitzer hier belangrijke dingen heeft geschreven. Democratie is een samenlevingsvorm, die optimale moge-

lijkheden aan mensen geeft om tot hun recht en tot 'n beleving van hun verantwoordelijkheid te komen. Zo wil God de mensen toch? Wat de CPN-kwestie betreft, helaas wordt in veel discussies vooral buiten de universiteit wel eens vergeten, dat eventuele CPN-leden in raden en besturen een verklaring moeten tekenen, waarin ze op z'n minst beloven in de geest van de doelstelling te zullen handelen. Op deze verklaring zijn ook zij aan te spreken. Mijn vraag is, of deze mensen bij voorbaat moeten worden uitgesloten. Hebben we elkaar bij uitsluiting serieus genoeg genomen? Kunnen we elkaar niet „de zegen van de twijfel" gunnen? Ik kan me voorstellen, dat een vergelijking van de doelstelling van de VU met de statuten van de CPN tot de conclusie leidt, dat ze onverenigbaar zijn. Maar is deze vergelijking een laatste woord? Vaak denk ik, dat als èèn universiteit CPN-ers hebben kan met een bereidheid om in de geest van de doelstelling te handelen, het juist de VU zou moeten zijn. En dat vanwege de doelstelling, waardoor zij zich wil laten leiden.

h^i 'Jöüü^huif 'J\^:^róhit)&h Dit verpleeghuis met 170 bedden voor somatisch zielcen en 30 bedden voor psychogeriatrische patiënten, vraagt - wegens pensionering per 1 ol<tober 1976 - per 1 september a.s. een

• Bereidheid tot werken in een interdisciplinair teamverband.

arts

Honorering:

Taak: • In samenwerking met de geneesheerdirekteur de medische behandeling en de paramedische begeleiding op zich nemen van enige afdelingen. • Medewerking verlenen aan de opleiding tot ziekenverzorgende (gemiddeld 2-4 lesuren per week). ' • Participeren In de wacht- en weekendregeling. Vereist: • Belangstelling voor de oudere en/of langdurig zieke mens.

Gewenst: • Protestants-christelijke godsdienst wordt op prijs gesteld. • Volgens richtlijnen van de L.A.D. Voor nadere oriëntering en opleiding zijn faciliteiten mogelijk. Sollicitaties en verzoeken om inlichtingen aan de Geneesheer-direkteur van

HET ZONNEHUIS VLAARDINGEN DillenburgsingelS VLAARDINGEN

tel. 0 1 0 - 3 4 19 22 Uitgaande van de Christelijl<e Vereniging "HetZonne huis" met verpleeghuizen te Amstelveen, Beekbergen, Doorn, Vlaardingen, Zuidhorn en Zwolle.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's

VU Magazine 1976 - pagina 230

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1976

VU-Magazine | 487 Pagina's