GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 230

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 230

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magaüne 8

zestiger jaren, hoorden daar ook toe. Ik zei al, dat we hierover nauwelijks iets wisten. Er was, hier en daar en weinig systematisch in een aantal woonwijken wel eens bewoners gevraagd welk patroon zij het liefste zouden wensen. In die gevallen kwam er een zeer genuanceerd beeld uit. Het was niet zo, dat 100 procent van de ondervraagden zich uitsprak voor een winkelcentrum, of omgekeerd, voor totale spreiding. Bij een bezoek dat we onlangs met de vakgroep aan Lelystad brachten, bleek dat vanuit de bewoners sterk was aangedrongen op de vestiging van kleine supermarkten in de verschillende buurten, opdat men voor de dagelijkse boodschappen niet

de flinke afstand naar het winkelcentrum zou behoeven af te leggen. Het is nooit helemaal het één of helemaal het ander.

Ook niet bij de ondernemers? Zeker niet. Tegen onze verwachtingen in, was het niét zo, dat de ondervraagde ondernemers overal en altijd voor concentratie kozen. Een behoorlijke minderheid van hen (21 van de 48) hadden evenveel of méér waardering voor spreiding als voor concentratie. En dat, terwijl juist van ondernemers wordt gezegd dat ze om bedrijfseconomische redenen bij uitstek voor concentratie geporteerd zijn.

I de foto's bij dit verhaal zijn van Peter Wolters AVC-VU)

Gelden die economische redenen dan niet? Voor een aantal ondernemers wel, voor anderen kennelijk minder. Een reden waarom sommigen er de voorkeur aan geven hun zaak te drijven in een gespreid patroon, kan bijvoorbeeld zijn, dat ze daar boven of naasi hun bedrijf kunnen wonen. In een winkelcentrum kan dat meestal niet. Anderen vinden de huurprijzen in de winkelcentra veel te hoog. Weer anderen stellen het persoonlijk contact met de klanten, dat in een gespreid patroon nu eenmaal gemakkelijker tot stand komt, op prijs. Er waren zelfs ondernemers (met name in de meubel- en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 230

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's