GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 385

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 385

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 ^ magazine 31 In het vorige nummer van VU-magazine gaf DKON-reporter Hans van Gerven zijn impressie van de Boston-conferentie over Geloof, Wetenschap en Toekomst. Op de volgende pagina's vertellen de vier uit de VU afkomstige deelnemers aan deze door de Wereldraad van Kerken belegde ontmoeting iets over hun bevindingen. Achtereenvolgens komen aan het woord: Dr. A. Kouwenhoven (sociale ethiek economie) Prof. dr. H. Verheul (natuurkundige, thans rector magnificus van de VU) A. Boonstra (student wiskunde) M. Hilhorst (student theologie, eerder natuurkunde).

De Economie van een rechtvaardige, democratische en verantwoorde samenleving Van 12-24 juli 1979 vond in Boston de conferentie van de Wereldraad van Kerken over het thema Geloof, Wetenschap en de Toekomst plaats. Vooral op wetenschappelijk gebied geniet deze hoofdstad van de staat Massachusetts internationale faam. Die vermaardheid dankt zij niet in de laatste plaats aan het grote aantal universiteiten en hogescholen die in deze stad zijn gevestigd, en die wereld-bekendheid genieten: de Boston University, de Harvard University en het Massachusetts Institute of Technology, om maar enkele van deze instelhngen voor wetenschappelijk onderwijs te noemen. In deze Amerikaanse ,,City of Culture", zoals Boston weleens wordt genoemd, en wel in het aldaar gelegen Walhalla van wetenschap en techniek - het M.I.T. - hield de Wereldraad haar conferentie over het genoemde thema. Nieuwe maatschappij-conceptie De uitwerking van dit thema geschiedde tegen de achtergrond van een nieuwe maatschappij-conceptie van de Wereldraad, namelijk de totstandkoming van een Just, Participatory and Sustainable Society. Met dit nieuwe maatschappij-ideaal wordt gedoeld op een maatschappij waar allereerst sociale gerechtigheid heerst, waar in de tweede plaats iedere burger inspraak in het besluitvormingsproces heeft en die bovendien mede dank zij zorgvuldiger omgaan met schaarse hulpbronnen ,,houdbaar" is. Zoals bekend heeft de oecumenische beweging zich van meet af aan ingezet voor de strijd om een rechtvaardige samenleving. Reeds in 1925 tijdens één der eerste samenkomsten van de wereld-oecumene stond de idee der sociale gerechtigheid in het brandpunt der belangstelling. De pionier der oecumenische beweging, de Zweedse

door dr. A. Kouwenhoven aartsbisschop Nathan Söderblom, achtte het de roeping der kerk om, afziende van allerlei confessionele verschillen, gezamenlijk te streven naar de verwerkelijking van christelijke gerechtigheid in het maatschappelijk leven. Belijdenisgeschriften en dogma's

verdelen, de sociale gerechtigheid daarentegen bindt tesamen, zo oordeelde hij. Het streven naar sociale gerechtigheid kreeg duidelijker vorm tijdens de Eerste Assemblee van de Wereldraad van Kerken, Amsterdam 1948, toen de W.C.C, de conceptie van de ,,responsible society"' ten doop hield. Daaronder verstond de Wereldraad een maatschappij, waar vrijheid de vrijheid van mensen betekent die hun verantwoordelijkheid voor gerechtigheid erkennen, en waarin ieder die politiek gezag en economische macht heeft, verantwoordlijk is voor de uitoefening daarvan voor God en tegenover de mensen welker welzijn daarmee betrokken is. De bevordering van de totstandkoming van een ,, verantwoordelijke maatschappij" werd gezien als alternatief voor zowel het laisser-faire kapitalisme als de totalitaire economisch-politieke systemen. Naderhand werd de idee der sociale gerechtigheid steeds meer geconcretiseerd. Gesproken werd van een rechtvaardiger verdeling van rijkdom en hulpbronnen, die God aan ieder mens - zonder uitzondering - ter beschikking heeft gesteld. Ook hield de gerechtigheidsidee in, de strijd voor de mensenrechten, de gelijke behandeling van alle rassen en het ondersteunen van vrijheidsbewegingen als reactie op de eeuwenlange dominering van het Westen, alsmede het recht om vakverenigingen te organiseren. In de zeventiger jaren ging een andere wind waaien in het denken van de Wereldraad. Nieuwe elementen hadden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 385

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's