GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1980 - pagina 411

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1980 - pagina 411

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

-*,»=•

vu MAGAZINE 25

november 1974 gehouden bijeenkonnst in Tunesië op initiatief van een centrum van ekonomische en sociale studiën. „Geconfronteerd met de groei van armoede, explosie van geweld en devaluatie van morele waarden, voelden zij zich gemeenschappelijk verantwoordelijk".

Dialoog Over 10 jaar dialoog moslims-christenen verscheen in 1977 een uitgave van de Wereldraad van Kerken „Christian meeting Moslims" met een voorwoord van prof. Mulder, die veel van deze ontmoetingen meemaakte. Prof. Wessels schetst in zijn boek de tot dusver gevoerde dialoog ais volgt: „De hele gedachte van een dialoog tussen moslims en christenen ligt vaak aan beide zijden niet erg goed in de „markt". Velen zien er een academische bezigheid in -zowel letterlijk als figuurlijk - dat wil zeggen dat er vaak vooral door academici of door geschoolden aan wordt deelgenomen als wel ook een distantie gecreëerd wordt van de werkelijkheid van iedere dag en wat zich op het grondvlak afspeelt. Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen twee mogelijke soorten van dialoog: de irenische, gemakkelijke dialoog, die beheerst wordt door protokol en beleefdheid en de dialektische, krachtige dialoog, waarin de een veel van de ander eist, omdat het tenslotte het zoeken naar waarheid, naar God, naar een groter respect voor de ander is. Dialoog is eerst en vooral een ontmoeting van harten en zielen vóór het een ontmoeting van intellect en ideeën wordt. Als conclusie van een overzicht van de verscheidene dialogen, die in de laatste tien jaar gevoerd zijn, wordt gegeven: „De meeste islamitische deelnemers waren academici en afkomstig uit de faculteit van letteren of wijsbegeerte en grondig beïnvloed door franse en engelse kuituur. Zij spraken op eigen gezag. Toch waren op veel congressen leden van ministeries van godsdienstzaken (awqaf).

S3

Veelal ging het initiatief van christenen uit. Weinig moslims. Er namen niet zoveel shi'ieten Veiaan deel. Het schijnt dat de moslims die tot dialoog geneigd zijn vaker gevonden worden in de politieke en kulturele wereld dan in die van theologen gen of godsdienstige leiders. De gesprekpartners zijn fundamentalisten, reformisten en liberalen en er bestaat de verleiding gemakkelijke partners te kiezen. Tot de onderwerpen die ernstig en diepgaand besproken zijn, kunnen genoemd worden: een herwaardering door christenen van de godsdienstige aspecten en verdiensten van Mohammed. Men kan zich niet geheel aan de indruk onttrekken dat er soms sprake is van een in bepaalde christelijke kringen belijden van een „ideologie" van dialoog in de bovenbouw, zonder dat een werkelijke dialoog in de onderbouw (gastarbeiders bijvoorbeeld) plaatsvindt, terwijl sommige christelijke tegenstanders van de dialoog in de islamitische wereld, in feite op het grondvlak op hun wijze wel „dialogisch" kunnen leven en communiceren, maar ondialogisch zijn in hun „ideologie"."

Zending Het meest gevoelige punt in de dialoog is het bedrijven van missionaire activiteiten onder moslims. „De discussie hierover was gespannen", rapporteerde prof. Mulder in Trouw van 9 april 1979 toen hij uit Zwitserland terugkeerde van een ontmoeting tussen vijf protestantse christenen, een vertegenwoordigervan het Vatikaan en vijf moslims. „De moslims zeiden: zolang jullie doorgaan met jullie zendingsactiviteiten onder ons, kunnen we jullie niet vertrouwen en vergeet dan de dialoog maar (...) Tenslotte vonden de deelnemers zich in een formule die eerst constateert dat georganiseerde zendingsactiviteit (van beide zijden, want moslims prediken ook onder christenen) spanningen kweekt tussen christenen en moslims. Ze

Foto's van een dialoog in de Bijlmermeer tussen christenen, moslims en joden. Het contact is verzand; de joden trokken zich terug. Op de foto links de moslimse godsdienstsocioloog dr. Hassan Askari, die een tijdlang al gastonderzoeker verbonden was aan het instituut voor Godsdienstwetenschappen aan de VU. Op de middelste foto zit geheel rechts prof. Anton Wessels. Op de rechter foto (links) prof. dr. D. C. Mulder

mf w

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's

VU Magazine 1980 - pagina 411

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's