GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1980 - pagina 495

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1980 - pagina 495

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

vu MAGAZINE 23 aan ze zich geen buil zal vallen. De gemeente zegt dat ze dat wel moet doen omdat er geen enkele jurisprudentie op dit punt is en daarom niet meteen de grote jongens met hun indrukwekkende juridische apparaat kan aanpakken. Ik heb me daar verschikkelijk kwaad over gemaakt en gezegd: gemeente, zet nu eerst maar eens een beleid op poten na die 33 jaar. Maar vanuit formeeljuridisch standpunt hebben ze natuurlijk wel gelijk". Ook in het nieuwe regeringsontwerp voor een leegstandswet wordt de nadruk gelegd op het „experimentele karakter" van gebouwenvordering. In de Memorie van Toelichting spreekt de regering zelfs al de verwachting uit dat er niet veel van deze mogelijkheid gebruik zat worden gemaakt. Hubert Poot: „Hoe kan dat nu in vredesnaam? Als je dat als regering zelf al gaat zeggen waar blijf je dan?" Is hij in zijn praktijk wel eens vaker bij vorderingen betrokken geweest? „Ja. Ik heb wel eens een woning laten kraken, voor buitenlandse werknemers. We meenden het goed onderzocht te hebben maar wisten niet dat het GDH bezig was het pand te vorderen. De vorderingsambtenaar was hels - en dat konden we ons goed voorstellen. We kregen na veel geharrewar tenslotte enig respijt om naar een vervangend kraakpand uitte zien. Datvonden we redelijk en toen zijn we daar weggegaan".

Nieuw wetsontwerp in januari moet de vorderingsbevoegdheid van de gemeenten een nieuwe wettelijke basis krijgen. Wat worden de nieuwe mogelijkheden? Maar ook: welke bezwaren kleven er aan het regeringsvoorstel? Elke leegkomende woning, elk leegkomend gebouw moet straks worden aangemeld. Er komt, als de plannen doorgaan, een leegstandsregister in elke Nederlandse gemeente. Een pand moet binnen twee maanden zijn aangemeld. Staat het vijf maanden in het grote boek, dan moeten B. en W. beslissen of het gevorderd gaat worden of niet. De VVD heeft het leegstandsregister spottend al een VW-folder genoemd. Het leegstandsregister ligt voor iedereen ter inzage op elk gemeentehuis in Nederland. Wat let toeristen om goedkoop een nachtje door te brengen in een leegstaand pand naar keuze? Je moet dan wel rekenen op een bedreigde nachtrust. Komt de eigenaar je wakker maken dan moet je er „op eerste vordering" uit. Slaap je dan toch nog door dan was Hilton waarschijnlijk tóch goedkoper geweest (ƒ 500,- boete, exclusief ontbijt). VU-magazine had een gesprek met Mr. Petra van Luyn, krakersadvokate in Utrecht en aktief in de ad-hoc kommissie kraakproblematiek van de Raad van Kerken. We ondervroegen haar over de nieuwe leegstandsregeling. Waarom houdt zij zich er mee bezig?

„ledere groep wijst eigen zwarte schaap aan" „Ik ben erg geïnteresseerd in woonzaken. Er staat in de Rechten van de Mens niets over huisvesting. Je hebt recht op onderwijs, op geneeskundige verzorging. Er bestaat een eigendomsrecht maar geen woonrecht. Je kunt trouwens bijna geen zaak doen waarbij mensen met elkaar in konflikt zijn of het heeft met wonen te maken, om te beginnen al alle echtscheidingszaken. Er zijn veel strafzaken die samenhangen met woonproblemen, mensen die gedwongen op elkaar wonen en niet met elkaar overweg kunnen". Hoe verhoudt zich woonrecht met eigendomsrecht? Als je het woonrecht invoert, gaat dat dan ten /(oste van het eigendomsrecht? „Ik ben niet voor afschaffing van het eigendomsrecht. Dat gaat mij te ver. Alles wat schaars is, in welke samenleving dan ook, wordt gedistribueerd. Distributie is per definitie een inbreuk op het eigendomsrecht. De Woonruimtewet was nood-wetgeving. Het woord „distributie" duikt daarin telkens op. Door de jaren heen is door allerlei kabinetten van allerlei verschillende kleuren geroepen dat nu de noodtoestand voorbij was, maar dat is wishful thinking geweest en ook een foute inschatting van aile nieuwe woningzoekenden die zich zouden aanmelden. Als je dat zegt tegen vertegenwoordigers van de verschillende ministeries en politieke partijen worden ze heel boos want het ligt - volgens hen - niet aan een foute taxatie maar aan de samenleving die maar raak verandert zonder eerst toestemming te vragen aan het ministerie. Mensen gaan steeds jonger het huis uit, enzovoort. Nu geloof ik best wel dat het moeilijk is een land te besturen. Maar neem nu mijn stad hier: Utrecht. De overheid concentreert daar zelf een fiks aantal Hogere Beroepsopleidingen naast de al bestaande universiteit, onder het motto „hoe grootschaliger hoe mooier", maar beseft wordt kennelijk niet dat al die studerenden dan kamers gaan zoeken omdat ze niet elfke dag naar Zwammerdam op en neer blijven treinen. En verder scheiden de mensen tegenwoordig of het niks is en ook daaraan heeft het Ministerie van Volkshuisvesting niet eerst haar goedkeuring verleend. Zo'n gezin moet ook qua woonruimte gesplitst worden. Ik kan me verschrikkelijk boos maken als telkens de oorzaak van de woningnood wordt gezocht in het feit dat mensen zich niet op een bepaalde manier gedragen, ledere groep wijst z'n eigen zwarte schaap aan: de arbeiders wijten de woningnood aan de komst van de gastarbeiders, de rijken roepen dat tegenwoordig iedereen maar groot en ruim wil wonen, de ouderen verwijten de jongeren dat ze vroeger uit huis willen en de jongeren roepen dat al die oude mensen maar in hun grote huizen blijven wonen. Zo heeft iedereen z'n vijand wel; en naar mijn idee moet een regering met een vooruitziend wetenschappelijk apparaat iets dergelijks zien aankomen. Er is een noodtoestand en dat komt óf doordat de overheid het niet goed gedaan heeft óf omdat de mensheid niet deugt. Het is één van de twee.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's

VU Magazine 1980 - pagina 495

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's