GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1985 - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1985 - pagina 71

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het verband tussen haarknippen en de revolutie

VU-theologen lopen stage in Latijns-Amerika In Nicaragua vragen protestantse vrouwen zich af of ze hun haarwel mogen afknippen. Duizenden kilometers verderop leren leden van de Pinksterbeweging in Chili dat de bijbel nietuitde hemel is komen vallen, maaronderzeermenselijkeomstandigheden is geschreven. Vijf VU-studenten oriënteren zich in de warrige werkelijkheid van het protestantisme op een katholiek continent.

HansSnoek en Marnixvan der Sijs Sinds een jaar wordt aan de theologische faculteit van de VU het bijvak bevrijdingstheologie gedoceerd. In dat kader vertrok een drietal studenten naar Nicaragua waar ze, onder begeleiding van Ineke Bakker, kennismaakten met verschillende protestantse kerken. Twee andere studenten verbleven een semester in Argentinië aan de protestantse theologische hogeschool Isedet, waaraan VU-eredoctor Miguez Bonino verbonden is. In aansluiting daarop liepen de laatste twee een stage in Chili. Uit een gesprek met twee van de stagiaires, Froukien Smit en Helmer le Cointre, blijkt hoe tegenstrijdig, maar ook hoe boeiend het Latijns-Amerikaanse protestantisme is. Vleespotten Froukien Smit, één van de Nicaraguagangers was actief in de vrouwenafdeling van CEPAD, een organisatie waarbij vrijwel alle protestantse kerken van Nicaraguazijn aangesloten. Froukien: ,.Vrouwenwerk ligt in de protestantse kerken niet zo gemakkelijk. In sommige gevallen moet de plaatselijke predikant officieel zijn toestemming geven voordat vrouwen zich mogen organiseren. Toch is het gelukt om vanuit CEPAD twee dagen te organiseren voor vrouwen uit het hele land. Op de eerste dag kwamen vijftig vrouwen, en op de tweede dag waren er tweehonderd. Mijn bijdrage in dit geheel was nieuwe vormen te bedenken voor de bijbelstudie. Omdat veel vrouwen nog nooit zélf een bijbel hadden gelezen leek het me belangrijk niet weer met een preek of een verhaal te komen. Ik heb een aantal rollenspe-

VU-Magazine 14 (1985) 2 februari 1985

len uitgewerkt, waarmee ik in Nederland al wat ervaring opgedaan had. Het was opmerkelijk dat er bij de Nicaraguaanse vrouwen heel andere dingen uitkwamen. Ze voelden zich bij voorbeeld heel erg aangesproken door verhalen waarin kinderen een rol spelen. Nederlandse vrouwen zouden daar niet zo op gespitst zijn, maar in Nicaragua is het krijgen van kinderen heel erg belangrijk. Mijn indruk isdatNicaraguaansevrouwen in het algemeen onbevangener met de bijbel omgaan. We speelden met een groep vrouwen het verhaal uit Exodus 14, de doortocht van het volk door de Schelfzee. Velen trokken direct lijnen van dat Exodus-verhaal naar de eigen Nicaraguaanse situatie. De ene groep vrouwen herkende zich in de Israëlieten die terug wilden naar de vleespotten van Egypte, omdat hun kinderen niet genoeg te eten hadden. Een andere groep wilde verder door de woestijn trekken en met het revolutionaire proces voortgaan. Die reacties waren heel natuurlijk omdat ze nog nooit op zo'n persoonlijke manier

Froukien Smit: ,,l\/lagikmijn haarwel knippen?

meteen bijbelverhaal omgingen, maar ook omdat de Sandinistische revolutie ter discussie werd gesteld. Vooral dat laatste was bij hen zeer ongebruikelijk." Werkt het niet een erg oppervlakkig bijbelgebruik in de hand door jezelf zo rechtstreeks te verplaatsen in een bijbelverhaal? Je doet dan toch hetzelfde als Reagan die vanuit een Armageddon-geloof een bepaalde politiek bedrijft? Froukien; ,,Het blijft een moeilijke vraag hoe je adequaat de bijbel in een bepaalde historische situatie moet uitleggen. Ik denk datje van een situatie in Nicaragua kunt zeggen dat bijbelse verhalen niet de politiek rechtvaardigen, maar wel inspireren. Veel theologen zijn zich bewust van het gevaar dat de bijbel ter legitimatie gebruikt wordt en proberen bijbelse criteria te zoeken om de revolutie te beoordelen. Verschillende docenten op het Baptistisch seminarie (waaraan ook Ineke Bakker verbonden is, red.) benadrukken dat ze de huidige regering steunen, maar op voorwaarde dat de revolutie haar basis onder het volk behoudt. Het risico blijft bestaan dat de bijbel voor politieke doeleinden misbruikt wordt. Bij mij overheerst het gevoel dat veel Nicaraguanen enorm creatief met de bijbel omgaan. Sterker nog, aan de andere kant van de oceaan merkte ik, dat we op de VU zo goed geleerd hebben de bijbel te analyseren, dat het verhaal doodslaat.In Nicaragua zégt de bijbel mensen iets. Ik houd dus m'n reserves, maar daarnaast ook het gevoel dat wij eerst maar eens rustig moeten luisteren naar de wijze waarop zij met de bijbel omgaan. Daarna kunnen we kritische vragen stellen. Op den duur zal blijken dat veel Nicaraguanen net zozeer met vra-

53

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's

VU Magazine 1985 - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's