GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 140

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 140

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

^

hun drankjes. "Vandaag ga ik een priester vermoorden", pocht Edilberto en streelt zijn geweer als een troeteldier. Er wordt gelachen, met tegenzin. Tegen deze bende kun je maar beter vriendelijk blijven, weten de streekbewoners. Ze zijn onberekenbaar. Rufino Robles, een lekepriester, herkent zijn bijnaam Bantel op het pamflet. Tegen vieren gaat hij er op af. "Wat heeft dit te betekenen?" Het antwoord is een pistool op zijn borst. Hij weet af te weren, de kogel gaat dwars door zijn rechterhand. Rufino vlucht het huis in van een kennis en laat de hulp inroepen van de paters. Peter Geremiah, de Italiaanse priester wiens naam ook op het pamflet voorkomt is buitenshuis. Pater Tullio Favali, eveneens Italiaan, pas sinds kort in La Esperanza, komt in zijn plaats aangesneld per motorfiets. Na Rufino's verhaal gehoord te hebben, besluit hij de politie er bij te halen. Norberto Manero steekt op dat moment Favali's motor in brand, midden op de kruising. "Waarom is dat?", vraagt Favali. Norberto geeft een teken aan Edilberto. Die vuurt een salvo af. De hersenpan van pater Favali spat uit elkaar. Op klaarlichte dag, op een kruispunt, met vele getuigen: moord. Toch duurt het twee maanden eer de daders gepakt worden. "Gebrek aan bewijs", "Werk van de communisten", beweert de politie. Pas na veel druk van de bisschop, paters, parochianen en medestanders die de internationale pers op de hoogte brengen, treden de autoriteiten op. En dan nog moet de minister van defensie Ponce Enriie persoonlijk bevel geven: dood of in leven, arresteer ze. We treffen hen in januari van dit jaar aan in de gevangenis van de provinciehoofdplaats Kidapawan. Achter het prikkeldraad staan ze met gitaarbegeleiding te zingen; "Jingle Bells" in een ritmische versie en "Jesus is mine for ever more". Het proves staat op het punt te beginnen. Over de afloop lijken ze zich weinig zorgen te maken.

W

De Armero Brothers in de gevangenis

merkwaardige mengeling van christelijk fundamentalisme, animisme en kannibalisme. Het eten van de lever van hun vermoorde slachtoffers behoort tot de inwijdingsrituelen. Het gezin eet thuis op e grafsteen van een zoon die door de vader vermoord is, omdat hij een bevel niet zonder meer wilde uitvoeren. Fanatieke engerds dus. Burgemeesters, legerpieten en plantageeigenaars maken van hun terreurdiensten gebruik om tegenstribbelende boeren van hun land te verjagen. De innige band tussen de ILAGA en politici wordt geformaliseerd als op last van Ponce Enrile overal op de Filippijnen CHDF-4-eenheden gevormd worden. De Civilian Home Defense Force bestaat uit zwaarbewapende burgerwachten onder bevel van burgemeesters. De Manero's worden bij de CHDF ingelijfd. Hun

ie zijn deze Armero Brothers dat zij zo doldriest kunnen optreden? Daarvoor nemen we een kleine duik in de geschiedenis. Aan het eind van de jaren zestig komt onder de Moro's, de oorspronkelijke Moslimbevolking van Mindanao een beweging op die streeft naar een eigen Moslimstaat. Dat is grotendeels een reactie op het binnendringen van Ilongo's, christelijke kolonisten van de eilanden Panay en Negros, die land en bestuurlijke posten van de Moro's inpikken. Enkele politici/grootgrond- -^ bezitters uit Cotabato richten dan op hun o beurt de gewapende beweging ILAGA op. -^ De afkorting staat voor Ilongo Landgrab- ^ f bing Association, een naam die geen doek- | J jes windt om de doelstelling: landroof. Norberto Manero Sr. en zijn negen zonen slui- Een meisje van 16 is aan één kant verlamd ten zich bij de ILAGA-bende aan. geraakt door een aanslag verricht door de De Manero's vormen een sekte met een gewapende burgerwachten

126

formele taak is het bewaren van rust en orde. De taakinvulling bestaat uit intimideren, ontvoeren, martelen en moorden. Elk spoor van verzet tegen landroofpraktijken krijgt met de CHDF te maken. Zij zijn de troubleshooters van het leger. Gedekt door de autoriteiten gaat de Manero-bende vrijwel ongestoord te keer. Maar vanwaar dan hun aanval op de kerk? Dat hangt samen met het programma van de Christelijke Basisgemeenschappen dat de kerk uitvoert, volgens Peter Geremiah die sinds de moord op Favali om veiligheidsredenen in het huis van bisschop Quevedo verblijft. Wat behelst dit programma? "Het gaat om rechtvaardigheid en een christelijke levenswijze. Individuele boeren kunnen nergens terecht met hun klachten. Wij organiseren en informeren. Gezamenlijk analyseren we de oorzaken en morele gevolgen van onrecht op basis van bijbelse waarden. We scheppen een gevoel van solidariteit. En solidariteit is in onze situatie geen vrijblijvend begrip. Het is een zaak van overleven, echt op leven en dood. Het sterkt de boeren. Maar georganiseerde boeren die zich goed bewust zijn van hun rechten, vormen een bedreiging voor de rijken. Dat merkten we al gauw." Hij vertelt hoe de spanning zich stap voor stap opgebouwd heeft. "Je moet je beperken tot preken. Sociale problemen hebben niets met het geloof te maken. Met zulk soort kritiek begon het. Toen zij merkten dat zij niet meer de dienst uitmaakten, trokken ze zich terug uit kerkelijke activiteiten. Hun traditionele liefdadigheid wordt door de mensen niet meer geaccepteerd. Zij willen dat de onderdrukking en schending van mensenrechten ophoudt. Het enige antwoord dat de machthebbers toen nog overbleef was opvoering van de repressie. Het geweld werd steeds openlijker en massaler."

VU-MAGAZINE -

APRIL 1986

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 140

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's