GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 328

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 328

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

het evangelie, en wijsheid omdat er een flink stuk deskundigheid in moet steken. Als de Nederlandse kerken een uitspraak doen waarin zij de apartheid afwijzen, is er natuurlijk een aantal kerkleden dat het daarmee niet eens is. Of in het geval van de kruisraketten. De fundamentele vraag of kerken uitspraken moeten doen over de politiek, lijkt mij nooit anders dan met 'ja' te beantwoorden. Op weg zijn naar het Koninkrijk van God betekent ook keuzen maken in déze wereld. Ik ben het wat dit betreft dan ook fundamanteel oneens met prof. Kuitert. Hij vindt dat de taak van de kerk ligt in het praten over vergeving, de

'Wij kunnen niet over het milieu praten als we niet op een of andere manier de idee van de schepping daarin brengen.'

W

at zijn naar uw mening de grote problemen of uitdagingen waarvoor de Wereldraad zich in de toekomst gesteld zal zien? "Een van de grootste uitdagingen voor de Wereldraad is het bij elkaar brengen van de twee bewegingen waarop de Raad is gebouwd: life and work, oftewel leven en werk, en faith and order, te vertalen met geloof en ambt. De eerste beweging is het meest bekend geworden. Bij de tweede beweging blijkt dat kerken toch sterk vasthouden aan hun eigen tradities. Zo werd laatst een rapport uitgebracht over doop, eucharistie of avondmaal en ambt. Ook katholieken hebben daarin een belangrijk aandeel gehad. Het is aan alle kerken toegestuurd en daarop zijn heel veel reacties gekomen, vooral vanuit de eigen traditie. Daaruit blijkt hoe moeilijk het is wat faith and order betreft tot een eenheid te komen. Het grote probleem is hoe men die twee bewegingen bij elkaar krijgt. Om het maar eens scherp te stellen: je kunt niet over God praten zonder over de medemens te praten, en als je over de medemens praat moet je ook over God praten. In alle programma's zou een stuk theologische bezinning moeten zitten, maar dat is nog lang niet gelukt."

Heilige Geest, en het totaal aan de andere kant liggende Koninkrijk van God, dan denk ik dat hij vanuit de bijbel gesproken zwak staat. Hij heeft een ander argument: de kerk mag alleen uitspraken doen in noodsituaties, dus niet in Nederland, maar wel in Zuid-Afrika. Ik denk dat hij dan onderschat hoeveel nood "In de Wereldraad is steeds meer er ook in Nederland is. Bijvoorbeeld aandacht gekomen voor de positie de asielzoekers, vluchtelingen, al- van vrouwen. Er is wel een speciale lochtonen en de nieuwe armen. Bovendien zijn wij mede betrokken in de scheve noord-zuid situatie. Waar kerken wèl voorzichtig mee moeten zijn, is het voorschrijven van bepaalde zaken. De meeste uitspraken zijn dan ook negatief, of vooral vragend gesteld." "De andere vraag was of kerken wel democratisch praten, dus namens iedereen. Ter Schegget merkt daarover op dat op een dergelijke manier democratisch praten natuurlijk nergens gebeurt. In de kerk is uiteraard de grote vraag of wel volgens het evangelie wordt gesproken. Maar de dominee gaat 's zondags toch ook niet eerst informeren of hij wel namens de meerderheid spreekt. Soms De dialoog met staat het in het evangelie net iets anandere reUgies blijft ^jg^s dan de meerderheid van de omstreden mnnen de i i , », i , Wereldraad. mensen denkt. Maar dat moet men Foto ANP dan wel goed duidelijk maken." 6

commissie voor ingesteld, maar als de resultaten dan bij de Wereldraad komen, stuit dat altijd af op vooral de oosterse orthodoxie. Er is een keer een radicaal voorstel geweest om alle commissies voor vijftig procent uit vrouwen te laten bestaan. Maar het grote probleem was dat vanuit de oosters orthodoxe kerken dat percentage nooit wordt gehaald. En dan zouden de andere kerken tachtig procent vrouwen moeten sturen en dat zou ook niet helemaal goed zijn. De Wereldraad is ondanks een toename van het aantal vrouwen, toch wel masculien. De kwestie van de vrouw in het ambt houdt de Udstaten nog erg verdeeld. Dat betekent dus zoeken naar compromissen. Maar het is niet zo dat de Wereldraad niet sneller kan gaan dan de traagste schakel. Bij een flink aantal zaken heeft de Wereldraad voorop gelopen, zoals bijvoorbeeld bij de bestrijding van het racisme. Ik heb mij altijd verzet tegen mensen die vonden dat de Wereldraad slechts een platform moest zijn voor de verschillende kerken. De Wereldraad is toch altijd iets van een pionier geweest."

'E

en ander belangrijk punt vind ik de dialoog met an'dere religies. In 1971 is de onderafdeling hiervoor opgericht. Dat is, naast de bestrijding van het racisme, altijd een controversieel punt geweest. Door de rechtervleu-

VU-MAGAZINE—SEPTEMBER 1988

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 328

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's