GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 114

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 114

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Overheden, bedrijven en wetenschappelijke instellingen hebben inmiddels begrepen dat ze signalen uit de samenleving eerder moeten oppikken en serieus nemen.' De opmerkelijk optimistische kijk van prof.ir. Tuininga op de interactie tussen wetenschap en samenleving.

Eric Jan Tuininga ö

cd >

cd O co Ö 0^

T3

^ ^ Algemene vorming ^ 1 aan een faculteit ^ waar men zich met de exacte vakken bezighoudt, is een typisch overblijfsel uit de jaren zeventig. Maar - zeg ik er meteen bij - het is als vak weer volop terug in de belangstelhng, en het heeft bovendien in de jaren tachtig een nieuwe invulling gekregen. Het vak is ontstaan uit een begin van twijfel aan het functioneren van de wetenschap in de samenleving. Vragen daarover kwamen in eerste instantie vooral van de kant van studenten. Men kon er, ook aan andere universiteiten, niet langer omheen, en zo ontstond deze vakgroep - hier aanvankelijk nog Gman geheten: Geschiedenis en Maatschappelijke aspecten van de Natuurwetenschappen. Tien jaar terug is men op die maatschappelijke aspecten meer nadruk gaan leggen. Er bleek behoefte aan een modernere invulHng: het benaderen van de relatie wetenschap en samenleving vanuit een bestuurlijke en beleidsmatige optiek. Dan kom je dus uit bij vragen als: wat is het maatschappelijk nut van de wetenschap?, en: hoe kun je de interactie tussen wetenschap en samenleving organiseren en bevorderen? Vanwege 24

de nadruk op beleid en bestuur ben ik hier uiteindelijk terechtgekomen; ik ben eigenlijk geen echte wetenschapper, ben ook niet gepromoveerd, maar heb mijn ervaring opgedaan in het bedrijfsleven en in de wereld van de technologie. Ik voel me dus meer pragmaticus dan theoreticus.

- daarmee worden ze thuis en op straat ook al wel geconfronteerd. We willen ze vooral laten zien dat er keuzes te maken zijn, en dat ze als individu en als wetenschapper serieus

kunnen gaan deelnemen aan keuze- en besluitvormingsprocessen. Bovendien proberen we ze instrumenten in handen te geven om bewust keuzes te maken.

C

entraal thema in ons onderzoek en onderwijs vormen sindsdien vragen als: wat gebeurt er wanneer mensen keuzes maken in wetenschap en technologie?, hoe komt zo'n keuze tot stand?, hoe beïnvloed je dat?, wat is de rol van het individu daarin?, en wie of wat geeft uiteindelijk de doorslag? Keuzes en verantwoordelijkheden, dat zijn voor mij de trefwoorden aan de hand waarvan ik de studenten aan deze faculteit - en hen niet alleen - bewust wil maken. Dan zien ze meteen dat de samenleving daarbij meer inbreng kan hebben dan wel eens wordt gedacht, ongeacht of het nu gaat om bewapeningstechnologie, energie- en milieubeleid, of bio-medische ontwikkehngen. We proberen de bèta-studenten niet alleen bewust te maken van de buitenwereld en de grote problemen die daar nu spelen

VU-MAGAZINE—MAART 1989

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 114

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's