GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1989 - pagina 74

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1989 - pagina 74

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Richard Roland Holst, Schildering in het gebouw van de Algemene Nederlandse Diamantbewerkers Bond, 1907.

al als het gaat om boeken over culturele en artistieke onderwerpen. Je kunt als uitgever best iets op de winstmarge inboeten - hoewel ik me nog afvraag of dat noodzakelijk zou zijn - om ervoor te zorgen dat het boek er een beetje goed getypografeerd uitziet." "Ik kwam net uit Italië en had het boek van Burke onderweg gelezen. Ik had nog al die fraaie Italiaanse boekhandels in mijn hoofd, met die ontzettend mooie kunstboeken en dan valt het op hoe ontzettend beroerd dit boek eruit ziet. Je moet er niet in elke recensie over gaan schrijven, maar het is wel een criterium en elke fatsoenlijke uitgeverij heeft in deze zin een culturele taak, net zoals ik het belangrijk vind dat

Hardwerkende arbeiders komen alleen nog voor in advertenties voor zware shag.'

Maar dat is niet de portee van wat ik zeg, al wordt het door sommige mensen zo opgevat. Dan haal ik maar mijn schouders op."

S

lechts met moeite laat Kempers zich ertoe verleiden zijn eigen oordeel over deze kunst uit te spreken. Niet dan nadat de interviewer heeft opgemerkt dat de uitbeelding van socialistische idealen nog steeds ontroering kan opwekken, zegt Kempers: "Dat is geen artistiek oordeel, maar die ontroering bij de aanschouwing van het gevisualiseerde idealisme heb ik ook sterk. Maar niet bij alles hoor. Ik heb in mijn leven niet veel geschreven over dingen waar ik niet een zeker engagement bij heb. Artistiek gezien vind ik de decoraties van Peter Alma in het Amstelstation geslaagd en ik vind sommige van zijn prenten ook wel mooi." Over de wandschildering in het trappenhuis van de vleugel van de Universiteit van Amsterdam zegt hij:

een universiteit zich met een fatsoenlijk brievehoofd presenteert. Dit soort huis-tuin-en-keuken toepassingen van vormgeving zijn weleens uit de aandacht geraakt door de verheerlijking van de museumkunst."

Reclame voor melk, gebaseerd op 'Het melkmeisje' van Vermeer.

Terug naar de rede van Kempers. De opvattingen van socialistisch georiënteerde kunstenaars aan het begin van deze eeuw, zoals Berlage en Richard Roland Holst, noemt hij daarin nostalgisch. Een hard oordeel? "Ik stel dat men vooruitstrevende sociale idealen had, maar dat de manier waarop men die tot uitdrukking bracht nostalgisch was. Door de verering van het ambacht, door de aard van de iconografie en door het type kunst: herkenbare monumentale kunst, die op een traditie geënt was. Het woord nostalgisch gebruik ik als een beschrijvende term. Als je een onderwerp behandelt, waar mensen sterke gevoelens over hebben, dan genereer je reacties die je lang niet altijd zelf beoogt en die ook niet altijd in je verhaal besloten liggen. Mensen die een pesthekel aan het socialisme hebben en die mijn verhaal aanhoren denken: zie je wel, die roden, ze kunnen niet eens goede kunst voortbrengen. 28

MELK.DE

WITTEMOTOR.

"Ik heb me als ik erlangs liep vaak afgevraagd: vind ik dat nou mooi? Je kunt daar lang over praten en veel nuanceren, maar de kern van de zaak is dat ik het niet mooi vind. Het is wel ontroerend dat die man geprobeerd heeft om nog een keer zo'n cyclus te schilderen in dat intreurige trappenhuis, dat zich helemaal niet leent voor een wandschildering. Je kunt aan alles zien dat hij geprobeerd heeft er iets bijzonder

van te maken, qua symboliek en attributen. Ook esthetisch gezien heeft hij zijn best gedaan en er zitten best mooie stukken in. Maar als je de trap opstommelt zie je koppen waarvan je denkt: dat is weleens beter gedaan. Met de uitwerking van de iconografie heb ik soms problemen, maar ik vind haar soms ook wel vindingrijk. Het idee om Marx en Weber in die galerij der grote geleerden op te nemen, als represenVU-MAGAZINE—FEBRUARI 1989

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1989 - pagina 74

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

VU-Magazine | 484 Pagina's