GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1990 - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1990 - pagina 71

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

I' Friedrich Nietzsche: antichrist

kische interpretatie van Nietzsche, en niet te vergeten de cultus die rond zijn persoon ontstond, later door de nazi's werd geapprecieerd, behoeft geen nadere uitleg. Met deze vulgarisatie ontstond een tweede taboe rond de Duitse domineeszoon: Nietzsche als nazi. Toch, en waarschijnlijk ook daarom, kwam er in de jaren '30 een serieuzere Nietzsche-receptie op gang, zowel in de theologie als in de filosofie. Men nam Nietzsche in bescherming tegen al te grove simplificaties en poogde een genuanceerder beeld van zijn denken te geven.

V

ooraanstaande theologen stelden, dat Nietzsche de crisis in het christendom had voorvoeld en zagen in zijn kritiek mogelijkheden tot vernieuwing, Nee, God was niet dood, maar men gaf toe dat het in zekere zin zelfs godslasterlijk was om na de Eerste Wereldoorlog nog VU-MAGAZINE—FEBRUARI 1990

over de allerhoogste te denken in termen van een directe aanwezigheid, een actief ingrijpende regisseur, iemand met een danige vinger in de pap van de geschiedenis. De liberale theologie was passé, althans, voor het progressieve deel der godwetenschappers. Dietrich Bonlioeffer- in '45 door zijn landgenoten geliguideerd - problematiseerde de relatie God-mens met de formule für Gott und mit Gott leben wir ohne Gott. En al refereerde hij hiermee niet direct aan Nietzsche, met de kreet Treue zuf Erde - ieitmotiv in zijn denken - deed hij dat wel. Onder invloed van Nietzsche moest ook Kar! Bartii in zijn bekende 'Römerbrief' tot een zekere Godsverduistering besluiten, maar in de 'Kirchliche Dogmatik' veranderde niet alleen de toon van zijn theologie, maar ook de betekenis van Nietzsche daarin. Nietzsche's kritiek op het negentiende-eeuwse christendom achtte Barth gut gezielt; diens portret van Christus uitzonderlijk in25

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1990 - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

VU-Magazine | 484 Pagina's