GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1991 - pagina 45

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1991 - pagina 45

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

gen. Eigenlijk op dezelfde manier als dat in de natuur gebeurt. Door een omgeving beweeg je je op allerlei verschillende tijdstippen - overdag en 's nachts, tijdens verschillende seizoenen - en langzaam vorm je je een totaalbeeld, dat bepaald is door al die afzonderlijke waarnemingen. Dat is wat mij bijzonder boeit. Degenen die het meest profiteren van mijn werk voor de VARA zijn de dames aan de balie, want die kijken er de hele dag op uit en die krijgen in de jaren dat ze hier werken een fantastische indruk van die veranderende kleurenruimte."

B

eter dan u zelf? "Ja, ik denk het wel. Ik ken die ruimte natuurlijk door en door, vanwege de honderdduizenden beelden die ik heb gemaakt voordat ik tot een bepaalde programmaversie besloot. Omdat ik de structuur van het programma ken, heb ik zoveel inzicht in die veranderende beelden dat ik ook het werk redelijk ken. Maar op het niveau van de alledaagse beleving hebben die dames er meer profijt van dan ik."

hoeft te realiseren, maar dat dat ook Peter Struycken. in een veranderd beeld tot stand kan Foto's Bram de Hollander komen. Het gaat er niet om of je het ene moment mooier vindt dan het andere, als je buiten loopt vindt je ook niet door iedere blik dezelfde esthetische bevrediging." Zullen er momenten zijn waarop u het kunstwerk ziet en het liefst snel doorloopt omdat het u niet bevalt? "Ja natuurlijk." Weet u zeker dat het kunstwerk altijd mooi zal zijn? "Als u zegt wat u onder 'mooi' verstaat, dan zal ik zeggen of dat een probleem is."

"Dat is zeker een punt, op het moment dat je iets in de openbare ruimte neerzet, moet je daar aandacht aan schenken. Maar er zijn natuurlijk wel belangrijker dingen. Met dit werk draag ik het idee over Mooi in de zin dat je er graag naar dat je een bepaalde samenhang van kijkt. kleuren niet uitsluitend in één beeld VU-MAGAZINE—JANUARI 1991

Ik vind dat niet zo natuurlijk. "Jawel. Dat gebeurt ook in een museum. Er zijn verschillende musea die ik regelmatig bezoek. Dan merk ik bij mezelf dat ik op de ene dag gevoehger ben voor bepaalde werken dan op de andere. Dat is niet 43

r^

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

VU-Magazine | 500 Pagina's

VU Magazine 1991 - pagina 45

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1991

VU-Magazine | 500 Pagina's