GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1993 - pagina 300

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1993 - pagina 300

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Milieuzorg start bij het allereerste ontwerp" "Toen de auto werd uitgevonden, zo'n 100 jaar geleden, bestond het begrip milieu nog helemaal niet. Maar in een eeuw is er heel wat veranderd. We zijn ons bewust geworden van bedreiging van het milieu. Ook de auto-industrie deelt in dat bewustzijn. En start de zorg voor het milieu daarom al bij het allereerste ontwerp van een nieuw type.

VRAAGT U ZKH OOK WEL EENS AF HOE HET VERDER MOET MET DE AUTO?

De katalysator, schonere en zuiniger motoren, alternatieve brandstoffen, elektrische aandrijving.... de auto van de toekomst is beslist geen utopie. Integendeel: de intelligente auto is een

Nieuwe automodeilen flitsen voorbij. In de auto-industrie gaan de cosmeti-

120 K I L O M E T E R

doelbewust streven - een staaltje techniek dat

h

PER UUR IN

ZONDER

DE CARNEGIE MELLON

BESTUURDER!

UNIVERSITY

IN

sche ontwikkelingen dan ook snel. Maar met een aantal ingrijpende techni-

PIHSBURGH

sche innovaties lijkt veel meer tijd gemoeid; alleen al de tijd tussen een

m

1

m

rijdend prototype en de serieproduktie daarvan kost jaren.

(AMERIKA) BESCHIKKEN ONDERZOEKERS OVER EEN AUTO DIE

Toch staat de techniek beslist niet stil. Er rijden al auto's op schone, niet-

vesteringen dichterbij is

120 KILOMETER PER UUR KAN RIJDEN ZÓNDER BESTUURDER.

fossiele brandstoffen - zoals alcohol, zonnebloem- en lijnzaadolie, water-

dan menigeen denkt.

HET 'GEZICHTSVERMOGEN' EN DE BEDIENING ZIJN VOLLEDIG

stof en zonne-energie. De bus op aardgas en de electrische auto maken

dankzij omvangrijke in-

' m m^ !te^

^m^HHHj^HM^Sf/;?

:••

over enkele jaren deel uit van ons stadsverkeer.

OVERGENOMEN DOOR SENSOREN EN COMPUTERS.

2o komt nu ook, na intensieve research, de ontwikkeling en introductie Chriet Titulaer is di-

IN

recteur van het Huis

ZINTUIGFYSIOLOGIE)

van de Toekomst in

1

^ J^^^BB ^^^ÊKÊ^^-

Rosmalen en het Kantoor van de Toekomst in Den Bosch. Hij maakt TVprogramma 's en schrijft o.a. voor het maandblad EOS.

NEDERLAND

DOET ONDER ANDERE TNO VERGELIJKBAAR

(AFDELING

ONDERZOEK.

'HUN'

wikkeling helpt straks files te omzeilen, maakt de wegenkaart overbodig

AUTO IS UITGERUST MET EEN NAVIGATIESYSTEEM, MET EEN

en zorgt ervoor dat de wegcapaciteit efficiënt wordt benut,

ANTI-BOTSVOORZIENING, DIE AUTOMATISCH DE AFSTAND

De auto-industrie investeert wereldwijd zo'n 50 miljard gulden per jaar in

TOT DE VOORLIGGER REGELT EN MET EEN INTELLIGENT GASDe auto zonder bestuurder van de Carnegie Mellon University.

van electronische verkeersgeleiding en reisinformatie dichtbij. Deze ont-

PEDAAL, DAT DE BESTUURDER BEHOEDT VOOR TE SNEL RIJDEN. TENSLOTTE IS DEZE AUTO VAN DE TOEKOMST VOORZIEN

veiliger, schonere en zuiniger auto's. Met duidelijk waarneembaar succes; auto's worden steeds knapper, zodat we er nut en plezier van kunnen blijven houden. Want daar zijn auto's voor gemaakt.

VAN EEN KOERSCORRECTOR, DIE ONMIDDELLIJK HET STUUR CORRIGEERT ALS DE WAGEN UIT DE KOERS DREIGT TE RAKEN.

•Ü

Ditiseenpublikatie van BOVAGen RAI. Postbus 7389,1007J] Amsterdam.

DE KNAPPE STAALTJES INNOVATIEVE OPLOSSINGEN VOOR MORGEN STAAN NU NOG IN DE KINDERSCHOENEN, MAAR ZIJN SOMS TOCH AL EFFECTIER NEEM HET VERKEERSSIGNALERINGSSYSTEEM, DAT BIJ VOLLE WEGEN EEN AANBEVOLEN SNELHEID PROJECTEERT WANNEER DE AUTO'S OP DE WEG DIE SNELHEID AANHOUDEN, ONTSTAAT EEN MAXIMALE DOORSTROMING VAN HET VERKEER OP DAT MOMENT ZONDER ONNODIG OPONTHOUD EN ZONDER EXTRA MILIEUBELASTING!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1993 - pagina 300

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1993

VU-Magazine | 484 Pagina's