GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1994 - pagina 240

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1994 - pagina 240

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mensen werden totaal spastisch, volgens de theologen omdat ze door de Heilige Geest werden beroerd. Ik heb toen de these gelanceerd dat het een geval was van ntoederkorenvergiftiging. ^^ H

Wat is die wildheid die je wilt bestuderen precies? Je hebt artikelen geschreven over religieuze moorden, vampiers, weerwolven en kannibalen, en tijdens het debat in maart riep je nogal emotioneel uit dat we ook mensen die op de Centrum-Democraten stemmen moeten bestuderen. Wat hoort er eigenlijk niet bij? "Als je ervan uitgaat dat alle beschaafde fenomenen hun tegendeel kennen, is er inderdaad nogal wat te bestuderen. Ik wil me in eerste instantie richten op wat ik noem 'mimetisch ge^veld', symbolische vormen van agressie, zoals in griezelfilms. Wie consumeren die graag, waarom, wat drukken ze uit? Maar dat van die CD-stemmers riep ik niet voor niets: wat bevat de fantasiewereld van Nederlandse burgers aan beelden en fantasieën over de Ander?"

toont heel gecondenseerd een verhaal over verschijnselen waarvan ik denk dat ze zich elke dag opnieuw voltrekken. Je kunt die dingen niet wegdrukken." I

Dan kontje uit bij een Wet van Behoud van Wildheid: mensen bezitten een bepaalde hoeveelheid wildheid, die zich op de ene of andere manier moet uiten. "Ja, ik denk dat er een wilde kern is in mensen, die telkens opnieuw geciviliseerd wordt, maar die niet weg te krijgen is. Ik interesseer me ervoor hoe die wildheid zich een uitweg zoekt op een relatief beschaafde manier, maar ook op een onbeschaafde manier: in het verlengde van dat mimetische geweld ligt ook het concrete geweld." H

Je denkt ook dat samenlevingen die een strengere zelfcontrole eisen, als gevolg daarvan meer uitingen van gefantaseerd geweld oproepen? "Dat is een heikel punt, daar ben ik nog niet uit. Joop Goudsblom wees me er m het debat terecht op dat ik een soort stoommachinemodel van de mens hanteerde. Dat had ik me niet gerealiseerd, dat ik de mens als een snelkookpan zag. Dat meer zelfbeheersing meer mimetisch geweld veronderstelt is een werkhypothese. Misschien moet ik hem uiteindelijk laten vallen." H

Als werkelijke agressie steviger onderdrukt wordt, zouden de fantasieën dus gruwelijker moeten worden." Daar zijn ook wel voorbeelden van. Ken je dat B Je gelooft, in tegenstelling tot Elias, niet dat boek van Brett Easton Ellis over die seriemoorwij veel beschaafder zijn. dan onze voorouders. denaar, 'American Psycho'? Nee? Lees het maar Maar we kunnen nu, bijvoorbeeld, geen echte niet. Aan de andere kant kunnen die gruwelen terechtstelling meer bekijken op het marktook een gevolg zijn van ontwikkelingen binnen plein. Het kwaad wordt zichtbaar maar symhet genre. Net als in de horrorfilm: de special bolisch gestraft in films - dat is toch vooruit- effects-mensen hebben ook hun beroepseer en S.ang? willen laten zien dat ze steeds realistischer beel"Vind je het ook een vooruitgang dat er in de den kunnen maken. Het ligt dus genuanceerVS een beweging is die executies v^eer achter der." de coulissen vandaan wil halen en wil vertonen? Wat maakt het uit of je erbij staat en het met eiH Zijn de verschijnselen die je bestudeert niet gen ogen ziet, of..." marginaal? Is bijvoorbeeld dat kannibalisme wel zoiets wezenlijks in onze cultuur? • Maar in Nederland wordt niemand meer "Die verschijnselen zijn niet marginaal. Het geëxecuteerd. Als je het bloed wilt zien spatverschil tussen primitief en beschaafd, tussen ten, moetje een video huren of het Journaal hun daar en ons hier, is decennia lang veel te aanzetten. zwaar aangezet. Tot voor kort was rationaliteit "Het is dus niet verdwenen. Je moet het belang hier het summum. Primitieven waren 'pre-lovan die films niet onderschatten." Verrips vergisch'. Antropologen hebben sindsdien erkend telt enthousiast over het oeuvre van regisseur dat die zogenaamde primitieven ook rationeel David Cronenberg, die in de horrorfilm 'Videozijn. Dat is al een stap op de goede weg, maar drome' een wereld laat zien waarin werkelijknu moeten we nog de rationaliteit van ons hier heid en fictie niet meer van elkaar te onderen huUie daar aanvullen met de categorie wildscheiden zijn. Niet voor de personages en op heid, of irrationaliteit. Zodat je naar beide den duur ook niet meer voor de kijker. Een van groepen kunt kijken vanuit het idee dat ze de bizarre hoogtepunten is het monrent v/aarop enerzijds rationeel, maar anderzijds irrationeel de hoofdrolspeler letterlijk een videoband in kunnen zijn. zijn maag gestoken krijgt, waarvan de inhoud " N u schiet ik even door, omdat ik me vooral vervolgens zijn leven bepaalt. Verrips: "Die film wil richten op de keerzijde van de medaille: mi-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1994 - pagina 240

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1994

VU-Magazine | 484 Pagina's