GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1995 - pagina 255

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1995 - pagina 255

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

niemand, maar het is wel vertederend. "In de praktijk ontleent men veel aan andere culturen "Ik vond het eigenlijk wel een mooie tijd, toen men nog maar in belangrijke zaken sluit men zich af. Een gedachte geloofde in het arabisch nationalisme. De Palestijnse die je in apologetische literatuur veel aantreft is: we kwestie heeft een einde gemaakt aan die droom. De vermogen wel de techniek en soms ook de wetenschap overdeeldheid was groot en de verschillen tussen Egypte en de nemen, maar niet de waarden en overtuigingen; die halen landen van de arabische golf bleken aanzienlijk. Zelf heb we uit onze eigen cultuur. Een fundamentalist rijdt met ik echter nooit in die arabische eenheid geloofd. Maar de plezier in een auto. Hij weet heel goed dat het ding elders dingen waarin je niet gelooft, kunnen toch leuk zijn? is uitgevonden en gemaalct. Maar een auto behoort niet tot de hoofdzaken van een cultuur," ? 'WM9Mi Misschien zijn het zelfs wel de enige echt leuke dingen." Opvallend vind ik dat u in uw beschouwingen het arabisch nationaKomt het nog goed met de moslims-, lisme zo andeis beoordeelt dan het islaniet alleen met die in de arabische mitisch fundamentalisme. U noemde wereld maar ook met die in Nederland} dit nationalisme ooit "een ideologisch "Een van de belangrijkste dingen die laam waarin de Arabier zijn streven moeten worden gerealiseerd is een imanaar een hetere samenleving voor hem mopleiding in Nederland. Aan van die en zijn kinderen kan plaatsen." Is dat halve nitwits uit Turkije en Marokko niet te mild geoordeelde die geen Nederlands spreken, bestaat "Nee, waarom?" geen behoefte. Door die lui uit het land van herkomst wordt het moslims onmogelijk gemaakt op een behoorlijke Zie Syrië en Irak. manier te integreren. En ik denk dat ze "In die landen hebben dictaturen zich toch alleen maar gelukkig kunnen worvan het nationalisme meester gemaakt. den als ze integreren. Dus ook geen Ik ben geen socialist, maar ik kan mij onderwijs in de eigen taal en cultuur. voorstellen dat zo iemand zich een Eigen taal en cultuur is prima, maar betere wereld voor zichzelf en zijn kinniet op school. Kinderen willen dat ook deren wenst; tegelijkertijd is het sociahelemaal niet. lisme in de Sovjet-Unie afgrijselijk mis"Uiteindelijk zal veel van de angst voor bruikt. Toch is het een niet in strijd de islam overtrokken blijken. Ik weet met het ander. nog goed uit mijn jeugd hoe mijn moe"Het arabisch nationalisme bood het der met grote vreze sprak over de roomvoordeel dat minderheden, bijvoorbeeld sen die weldra de meerderheid zouden de tien procent christenen in Egypte, vormen. Dat is helemaal niet bewaardaarin een plaats konden vinden. De heid; ze zijn erg goed geïntegreerd. Hetzelfde zou je de theoretici van het nationalisme waren dan ook vaak chrisislamieten in dit land toewensen. tenen; het bood ze de gelegenheid zich te emanciperen. In de islamitische wereld werden zij wel getolereerd, maar "De imams zijn ook niet de meest geschikte figuren om waren zij geen eersterangsburgers. Het nationalisme daariets aan de positie van de vrouw te veranderen. Maar als je entegen geeft iedere burger dezelfde status." dat hardop zegt wordt er soms raar raar op gereageerd. Ik heb een keer een telefonisch interview gegeven en daarin Eenmaal aan de macht vertonen zowel het socialisme off the record iets gezegd wat toch in de krant is gekomen: als het nationalisme doorgaans minder prettige trekken. dat het mij irriteerde als ik moslimvrouwen zag met hun "Dat zou kunnen. Misschien is het goed dat deze bewesluiers en lange vormeloze jurken. Voor mij zijn die het gingen bestaan, maar zou je moeten wensen dat ze niet symbool van de onderdrukking van de vrouw. Een dame aan de macht komen. Ik heb er echter niet zo'n probleem belde bij mij aan en zei dat ze mijn uitspraal<; racistisch mee. Heel veel theorieën worden misbruikt. Ik ben zelf vond. Ik bracht daar tegenin dat ik mij aan zoveel dingen helemaal geen nationalist, maar toch vind ik het bijna iets erger: als iemand de zal<; waaruit hij patat heeft gegeten op vertederends hebben; zulk optimisme dat bijna op het de grond gooit, irriteert mij dat ook. Zij vroeg of die mendwaze af is. Ik kwam in 1948 in Egypte en drie jaar daarsen dan niet vrij waren om te dragen wat ze willen? voor was de Arabische Liga opgericht. Mijn vrienden spraNatuurlijk zijn ze vrij, maar het staat mij vrij mij daaraan ken daarover en zagen er iets moois in: niet alleen de te ergeren. Ik zeg niet dat het niet mag." droom van machtsuitbreiding en van een groots rijk dat Nagenietend: "Gelukkig heb ik dat gesprek met die dame evenwaardig zou zijn aan Europa, maar een oprechte hoop bij de voordeur afgehandeld en heb haar niet binnengelaop een betere toekomst. Het is net als bij spelende kindeten. Anders had ze me misschien nog aangeklaagd wegens ren van wie er eentje zegt koning te zijn; dat gelooft ook ik weet niet wat allemaal."

"El zit iets in je opvoeding - een kern van dingen die je lieilig zijn - dat niet mag worden aangetast. Ik denk zelfs dat mensen die zo'n kern niet bezitten, niet deugen."

WETENSCHAP,

CULTUUR

et) SAMENLEVING

13

- JUNI

199s

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

VU-Magazine | 588 Pagina's

VU Magazine 1995 - pagina 255

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995

VU-Magazine | 588 Pagina's