VU Magazine 1997 - pagina 90
Peter Muller (staand, in het midden): "de climax van vandaag: de braindump.'
Vergaderaars die lijfelijk aanwezig zijn,
nieuwe b.v., die via Internet onderzoek moet gaan doen bij onderwijsinstelliiigen. De deelnemers aan de brainstorm zijn druk bezig met het bewerken van hun iöptop-computertjes. Op het scherm van de laptop die voor mij staat kan ik hun verrichtingen volgen. Binnen een paar minuten zie ik een bonte verzameling van korte opmerkingen, half uitgewerkte plannen en losse kreten voorbij komen. Rijp en groen, variërend van onpraktische onzin tot misschien wel het gouden idee voor een miljoenenproject. Dat is kenmerkend voor deze fase van de brainstorm: laat je gedachten de vrije loop, probeer elkaar te inspireren. Of er iets bruikbaars tussen zit, bekijken we later wel.
maar hoofdzakelijk via pc's communiceren. Spruitjes
In de nabije toekomst krijgen vergaderingen een totaal ander aanzien. Maar wie ontfermt zich na afloop over de vuile kopjes?
Naast de ingang van het voormalige belastingkantoor van Hilversum staat een bord met de namen van de bedrijven die er zich na het vertrek van de belastinggaarders hebben gevestigd. Intomart Qualitatief, onderdeel van het bureau dat naam maakte met kijk- en luisteronderzoek, is er een van. In een zaaltje van het gebouw leidt drs Peter Muller, assistent in opleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen, een brainstorm over de sterke kanten, de zwakten en de kansen op de markt van een
Eric Le Gras
10
wcs
MAART/APRIL
1997
"De computer," licht Intomart-directeur Karel Slootman toe, "is een belangrijk hulpmiddel aan het worden bij het bedenken van nieuwe producten en bij het inschatten van hun overlevingskansen in de harde werkelijkheid van het economisch verkeer. Wat dat betreft maakt het weinig uit wat het onderwerp is van zo'n brainstorm. Deze keer betreft het een project in het onderwijs, maar het kan net zo goed gaan over een nieuw soort spruitjes, om maar een dwarsstraat te noemen." Intomart heeft bedrijfskundige Peter Muller via diens eigen bedrijfje ingehuurd om het brainstormen via de computer te begeleiden. Muller; "Mijn bedrijf heet Lux Phari, dat staat voor het licht van een vuurtoren, dat alle kanten van een zaak bestrijkt. Ik ben voor tachtig procent van de werkweek onderzoeker bij de universiteit en de rest van de tijd besteed ik aan Lux Phari."
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
VU-Magazine | 434 Pagina's