De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 102
101Grondleggend is in dit opzicht zijn kentheoretisch werk: Der Gegenstand der Erkenntnis, (3e Aufl. 1915), waarin het primaat van het persoonlijkheidsideaal ook tot in de fundamenten der logica werd doorgevoerd. Het grondprobleem der kennistheorie is voor hem het transcendentieprobleem, d ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 49
alleen aanvaardbaar de "analogia fidei". Vgl. Barth's afwijzing van de analogie-leer bij Quenstedt, Dogmatik, 1940, pag. 267-275 en zijn bereidheid om zijn felle kritiek op de Roomsche analogia entis in te houden, indien de interpretatie van Söhngen de juiste zou zijn (D 1940, pag. 89 VVo en Paul ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 113
112affectione populi" (t.a.p. p. 307 vlg.), waar het heet (p. 315): " Hinc populus est turbidus, seditiosus, rerumque novarum cupidus, praesentia fastidiens, alium staturn et conditionem Reipublicae expetens, quieti et otio adversus, praesertim quando dux est". ib. pag. 314: "Ferox, morosu ...
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 9
11 Deze justitia heet echter voor den jurist onverschillig, r), Daarmede heeft hij niets te maken. Toch licht de schrij ver op eene andere plaats 2) een tip van den sluier op om te doen zien wat de verborgen drijfveer van den staat zijn moet. Dezelfde aequitas of justitia, die zich als onverschi ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 89
88 Causalgesetzes völlig ei ne rudis indigestaque moles: jetzt aber denken wir die Rechte als entstehend, vergehend, sich verändernd wie die natürlichen Körper, und für jede solche Aenderung in der Welt der subjectiven Rechte (Rechtswelt) müssen wir ebenso gut eine Ursache finden wie für eine Aen ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 51
53 dan ook volgens N A T O R P noodzakelijk, niet wijl ze een wezenlijk bestanddeel van P L A T O ' S wijsbegeerte vormen, integendeel juist däärom, omdat zij zoo ze al niet de oorzaak zijn, dan toch eene verklaring geven van de misvatting der Platonische ideeënleer, die er eeuwenlang bestaan hee ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 44
72) Vgl. H. Kraemer, The Christian Message in a non-Christian world, 1938, pag. 114 V.V. 73) Zie Barth, Römerbrief, 1923, pag. 149 V.v. Vgl. Her mann Volk, Die Kreaturauffassung bei KarI Barth, 1938, pag. 39 V.V. 74) Wanneer Barth in zijn Römerbrief schrijft: "Und die altreformierte These läszt s ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 106
105 4) Zie ook Binder's: Beitr. zur Phil. des deutschen ldealismus, Kantheft 1924 S. 27 fig-. 5) Ph/los. des Rechts, S. 23l. 6) t.a.p. S. 108 fig. 7) t.a.p. S. 113 fig. 8) t.a.p. S. 672: "Von dem hier vertretenen und durchgeführten Idealisrnus unterscheidet sich der heute noch die gesamten Einzel ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 107
106 17) t.a.p. S. 354. Vgl. hierbij ook 8inder's studie: Recht und Macht als Grundlagen der staatswirksamheit S. 17 fIg. und N. 91. 18) t.a.p. S. 335. Dezelfde opvatting verdedigde Binder reeds in zijn Rechtsnorm und Rechtspflicht (1912) , waarvoor hij van Nelson in diens bekend werk: Die Rechtsw ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 77
76 124) P. Nat 0 r p, Hermann Cohens philosophische Leistung unter dem Geschichtspunkte des Systems, Berlin, Reuther &: Reichard, 1918, pg. 29 V.V. 125) E. V 0 n Ast e r, a.art. , pg. 15-23. 126) H. Ri c k e r t, Das Eine, die Einheit und die Eins 2, Tübingen, J. C. B. Mohr (P. Siebeck) , 192 ...