Het afbeelden in de wiskunde - pagina 6
tweede op een derde, is met een o m w e g ook een afbeelding tot standg e b r a c h t van de eerste op de d e r d e verzameling.Dezelaatste afbeelding is in het algemeen van een a n d e r type d a n de beide oorspronkelijke, w a a r v a nzij het productw o r d t ...
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 7
deze — perkt men in; aan steeds voortschrijdende ontwikkeling in de kunst wordt weer twijfel geopperd; men neemt een spel of een strijd waar van velerlei factoren, innerlijke en uiterlijke: daarbij zijn geloof, wetenschap, politiek; verzadiging, mode: bovenal: nieuwe cultuur-inhoud 19). Ee ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 63
62 bewijst nog niet dat de phaenomenologie los is van de psychologie of de beschreven logos van de ratio. Want wel onderscheidt Hu s ser I bij de kennis den psychischen samenhang, het verband in den stand van zaken die gekend wordt, en den logischen samenhang. Maar dit drieledig schema moge ook m ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 42
Jacobus, aan den Engelschen gezant en aan verschillende leden der Synode. De brief aan Carleton is te vinden in diens Lettres, Mémoires et Negociations I lp. 890. Hij wilde één Confessie saamgesteld uit de Confessies van Engeland, Frankrijk, de Palts, Zwitserland, waarin geen melding zou gemaakt ...
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 40
42 zelfstandigheid der in de natie levende kringen durft er kennen de zelfstandige rechtssfeer van den alleen aan God verantwoordelijken koning, en is zij in staat om, opkomende ook in het recht voor de eere van den Koning der koningen, de fundamenten van het volksbestaan te bevestigen, en ze te ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 22
23nenDurchführungvindt men elders sonders8 0derletztern erwünschtist." 79)Hetzelfde) : „Eben diese S t i m m u n g fand ihn ganz be-empfänglichfür die religiösen Eindrücke der O r p h i k ,die gerade in dieser Zei ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 64
66 Heraklits] Buches auf das ganzen Altertum ist sehr bedeutend gewesen. Zünftige wie unzünftige Kreise lesen es bis gegen Ende der Antike. Durch die Stoa, deren Bestes Heraklitismus ist, ward die Lehre und ihre Kunstausdrücke populär. S o g e l a n g t d e r L o g o s zu P h i l o n und dem E v ...
Gereformeerde Apologetiek - pagina 51
53 sie soll nur zum Behuf der Dogmatik Anleitung geben, um Aussagen über irgend ein frommes Bewusstsein zu unterscheiden, ob sie christlich sind oder nicht und ob sich das christliche stark und deutlich in ihnen ausspricht oder mehr schwankend. Auf jeden Beweis für die Wahrheit oder Notwendig ke ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 27
28Überlieferungder Naturphilosophen nicht nur bisweilensehrw i c h t i g erscheint, sondern auch, wie gesagt, nirgends ganz fehlt." Zalik n u n o g spreken over den invloed der mystiek op deoverige litteratuur? D e scheiding tusschen philosophische en and ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 27
26 anders dan in verband met den grond van z'n' heilsverwachting, met God: " Geloof in God" is dan ook iets anders dan: "geloof, dat Hij bestaat", al is natuurlijk het tweede bij het eerste ondersteld, zal dit althans niet tot den rang van autosuggestie worden verlaagd. Oe/ooven} dat duidt in eer ...