Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 10
9dat het begrip ,h et resultaat is van grijpen; gegrepen is daarbij iets met iets, een inhoud met behulp van een vorm. Maar juist deze oriënteering aan het oordeel doet zoo licht vergeten wat het begrip naar z'n wezen is: nl. in vorm gegrepen waarheid. Twee verwarringen gaan hier dan ook h ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 48
47apo 38, (in de ed. van O. Hendel te Halle a. d. S. Bd. II p. 450 en vv.) 20) E. BERNHEIM, I. C. p. 523 i CH. RAPPOPORT, Zur Karakteristik der ethode und Hauptrichtungen der Philosophie der Geschichte, Bern, 196, p. 62. 21) ALBERT NIEMANN, Augustins Geschichtsphilosophie, Greifswald, 195, ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 68
67 dat der zielszorg verwijderd, met het inleven in den strijd des geloofs van gezonden en zieken, werd principieel makkelijker naarmate het licht der Schrift scherper viel zoowel op menschen in hun levens- en stervensnood als op theorieën door het hart van in wezen gelijke menschen uitgedacht. M ...
Het afbeelden in de wiskunde - pagina 8
g e m a a k t . Dit geschiedt door voor elk harer elementen ( t h a n spun-ten g e n o e m d ) zekere deelverzamelingen als omgevingen te definieeren.Een afbeelding heet d a n in een p u n t P continu, als bijiedere omgeving van het beeldpunt P ' minstens één omgeving ...
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 4
altijd naar den éénen kant; voor de andere partij heeft men meest niet veel anders dan afkeer. Waarbij dan het verschil in graad vrij nauw keurig de gezindheid teekent van den historicus tegenover de christelijke religie zelve; tenzij het oordeel niet zelfstandig opgemaakt, maar van anderen in g ...
De energetische Beschouwing der Levensverschijnselen - pagina 22
Aanfeekeningen. 1. P L A T O . Theaetetus p. 155 D. A R I S T O T E L E S Metaphysica I 2. 982 6.12. 2. R A D L E. Geschichte der biologischen Theorien Leizig. 2 B d . 1905—1909. D R I E S C H H . Der Vitalismus als Geschichte und als Lehre Leipzig 1905. 3. Men zie voor de kritiek van het oude ma ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 35
34 quae sunt divina ex tui anima sententia regenerari 67). De oudheid is bij dit alles niet doel, maar voorbeeld, blijkbaar om haar gemis aan eenig Christelijk ferment. De weg naar deze wedergeboorte is de wedijver met de natuur. Het natuurbegrip der Renaissance is dan ook nog allerminst het mode ...
Leemten in de wet - pagina 30
Reflexionenherinneren,waarin hij leert, dat de zedewet stamt uit eenrede, die als deel van het rijk des geestes, van den Godsstaat, is aan te merken,waarinGod Koning is. Dit raakt echter niet meer de logischebezinning over het leemtebegrip, maar veelmeer ...
Berekening of constructie - pagina 31
29 verheugen. Wij danken den voorzitter van de Unie "Een school met den Bijbel" wel voor zijn tegenwoordigheid. Geve onze God, dat gij en dat ons Gereformeerde volk nimmer dezen dag anders ziet dan als een dag van zegen ook voor ons onderwijs. WelEerwaarde Heeren Deputaten van de Generale Synode ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 60
61 is mij bier alleen om de methode te doen. Men vergelijke in dat opzicht eens Calvijn met Zahn b. v. op Matth. 7 : 24 vlg. Plaatsruimte verbiedt hier nog meer aan te halen. Het moge veel te kras zijn, maar het wordt eenigermate begrijpelijk, wat we lezen bij Th. Zahn, D i e b l e i b e n d e B ...