Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 43
42 mogelijkheid als vervulling van 'n bepaalde mogelijkheid wordt gezien 83). Nu onderscheide men bij Lei b n i z scherp ruimte en tijd eenerzijds en de methode aan den anderen kant. Ruimte en tijd heeten, als bij alle vitalisme, van de materie geabstraheerd: ze zijn dus in deze zin niet absoluut ...
Berekening of constructie - pagina 19
17Dur; k hei m en vooral K ers c hen s t e i ne r schier even groote bekendheid genieten . Hoezeer nu ook het systeem van Nat 0 r p evengoed als dat van De we y genoemd wordt met den naam "sociale paedagogiek", 1) toch is het duidelijk, dat er een principieel verschil tusschen de wetenscha ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 45
44 blijkt wat hem dreef: daar maakt de tegenstelling van noodwendig en toevallig plaats voor de oude van logischen vorm en reëelen inhoud 75). Had Kan t nu maar dezen logischen vorm zoowel van het oordeel als van het subject losgemaakt, dan ware hij heel wat verder gekomen. Maar dat geschiedde ni ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 38
vereeniging van alle Protestanten, dan wel zijn eigen sterke liefde voor de eenheid der Kerk laat ik in het midden. Maar Arminiaansch gezind was Du Moulin daarom zeker niet. Dat blijkt wel uit zijn Anatome Arminianismi, een geschrift, waarin hij het Arminianisme veroordeelde, en dat hij reeds voo ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 40
Gereformeerde Kerken in Nederland tegen het houden van zulk een Oecumenische Synode zelf bezwaar hadden of het belang daarvan niet inzagen. Op de Synode te Middelburg 1581, zooals ik vroeger aantoonde, hebben ze zich zelfs terstond bereid verklaard, toen er sprake was van het houden van zulk een ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 44
43 in dit rijk een nieuw wetenschapsbegrip als dam tegen het universeelmathematische fundeeren. Maar hoe zal, waar de persoonlijkheid zich niet onder wetten wil buigen, dit fundament iets anders kunnen zijn dan drijfzand, dat bij den eersten vluchtigen indruk van den voet terugwijkt? Radbruch hee ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 39
publiceerd is, zeer ingenomen. Hij kon zich daarbij ook beroepen op Koning Jacobus en den Paltsgraaf, die evenzeer zulk een generale Synode van alle Gereformeerde Kerken wilden. Wat men van andere zijde beweerde, dat een Nationale Synode genoeg was, omdat het ge schil alleen de Gereformeerde Ker ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 14
13Bij deze biologische metaphysica past volkomen de kenleer, die A ris tot e les nu verder ontwikkelt. Het object voor het kennen is niet meer de ontolische idee, maar de biotische soorteenheid, die verschijnt in het exemplaar. In de ziel ontstaan door het toeven der indrukken uit wat men ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 36
37houden niet slechtsmijn eigen naam, maar den driedubbeleneerenaam v a n U w zoon, U w leerling, U w ambtgenoot. W a n n e e r i k , M . H . Studenten, tot U het laatst mijne woorden richt, dan is dit niet i n de eerste plaats, wijl U w rang en stand in onze civitas academic ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 53
52 en empirisch materiaal bestaat, maar geheel en al tot het rijk der vrijheid, het rijk van het gelden, van de rede, van den geest behoort. De cultuurwereld, waartoe ook het récht behoort, is dus de werkelijkheid, voorzoover zij als onderworpen gedacht wordt aan zekere apriorische wetten of beoo ...