De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 3
HOOGEERZAMEHEERENHOOGACHTBAREDIRECTEURENHEERENONZERCURATORENHOOGGELEERDEHEERENZEERGELEERDEHEERENDEZERVEREENIGING, HOOGESCHOOL,HOOGLEERAREN, DOCTORENINONDERSCHEIDENEWE- ...
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 37
39 37)Opera MennoSymons,Boecken en Schriften,Ofte Groot Sommarie,dat is, Vergaderingk't samen in een vervaet ende in DruckBemindersderin V yaerons Heeren,WaerheydtterAnnoEeren1646,Godts ...
Het afbeelden in de wiskunde - pagina 10
9letten op de tusschenstanden, die worden ingenomen, dat beide afbeeldingen het begin en het eind vormen van een continue reeks van gelijksoortige. Vervangen van alle punten van het boloppervlak door hun tegenpunten, geeft een derde eenduidige continue zelfafbeelding d a a r v a n , die ni ...
Marnix' Byencorf - pagina 88
86 Al/X M;'lisfr('s dl' laDi"Les sacremells sant de lesus Christ et/Zon des hommes, parquoy la maullaise vie des ministres ne les amailldrist.et voz predicans. Ie sçay bi en que vous auez quelque raison de mesdire des prestres de maintcnant et d' autres gens d' Eglise: ...
Omvang en invloed der Zuid-Nederlandsche immigratie van het laatste kwart der 16e eeuw - pagina 39
OMVANG E N I N V L O E D DER Z U I D - N E D . IMMIGRATIE.37mijner uitspraak niet overtuigend genoeg? Laat ik dan een tweede mogen geven in de algemeene overweging, dat — zooals ik U straks nog nader zal hebben te toonen — onze immigran ten in de arminiaanschen strijd van het begin ...
Berekening of constructie - pagina 21
I9waarop het paedagogisch systeem, dat de oplossing van het conflict zegt te brengen, werd gebouwd. 1) De vraag is nu, op welke wijze men zijn taak vervulde. Reeds deden we opmerken, dat, in aansluiting aan de beschouwingen van D i I t h e y en Sim meI eenerzijds en van de phaenomenologie ...
Berekening of constructie - pagina 23
21Indien onze boven uitgesproken stelling, dat de idee het opvoedingsdoel en het opvoedingsideaal beheerscht onjuist ware en dus bij de opvoedkunde elk beginsel zou kunnen worden uitgeschakeld en we enkel te doen hadden met een empirische wetenschap ') zou er van ideeën ook geen sprake beh ...
Berekening of constructie - pagina 14
12worden genoemd. Zijn " Sozialpädagogik" 1) is wel h et meest sprekende voorbeeld eener rasechte constructie voor de wetenschappelijke paedagogiek. Met de grootste gestrengheid neemt bij hem de wijsbegeerte de teugels van de paedagogiek in handen. Hij zelf zegt van gevoelen te zijn dat " ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 11
10 brengen 7), evenals hij in zijn beschouwingen over de taak der geschiedenisphilosophie het rijk der cultuur onder het gezichtspunt van het zedelijk einddoel zocht te ordenen. Maar bij een serieuze analyse van beide onderdeelen van het Kantiaansche systeem blijkt duidelijk, dat hier van een eig ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 60
59 ideaal, dat eerst in het transpersonalisme moest worden overgeheveld, om den staatsdwang met de idee der vrije persoonlijkheid tot hooge re identiteit te brengen, een schans op te werpen tegen de consequentie van het staatsabsolutisme, dat slechts de resultante is van de verflauwing der grenze ...