GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 51

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 51

50 Deze "wertbeziehende" rechtsbesch ouwing is die van de rechtsdogmatiek. Naar zijn zin nu is de imperatief niet van een norm te onderscheiden. Men kan immers de imperatief niet anders definieeren dan als een willen, dat een zoo behooren tot inhoud heeft (sic I). Welnu, de rechtsdogmatiek abstra ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
452 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 13

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 13

14 geborenis in de stad, of wat voor k w a a d iemand dreigt vanzijne voorouders, 't zij van vaders-, 't zij van moederszijde, daarvan weet de wijsgeer n o g minder dan van de diepten der zee, zooals men zegt. E n van dat alles weet hij niet eens, dat hij het niet w e e t ; want ook ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
451 woorden
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 36

De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 36

zou besloten zijn op de Fransche Synodes te Sainte Foy en te Figeac en dat dit plan Genève en Zurich verontrust had. Hier geldt: quot verba tot errores. De Confessie door Zanchius opgesteld is geen „harmonie", maar een geheel nieuwe Confessie en het besluit om zulk een nieuwe Confessie op te stel ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
451 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 58

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 58

57 inderdaad opgeheven. Het dwang-element is, gelijk Binder zelf toegeeft 16), allereerst in de empirische werkelijkheid ontdekt, waar achter het recht immer de mach t staat. Om dezen dwang als redelijk te begrijpen, moest zij als element in de rechtsidee zelve ingaan, om later weer als "Vernunft ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
451 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 67

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 67

66 in organischen samenhang met haar staan alle andere wetskringen in ongeschonden souvereiniteit. Geen enkele kring kan een andere vervangen of verdringen, want alle souvereiniteit in eigen kring berust in het wereldplan van den oppersten Souverein van hemel en aarde. Ook in de Calvinistische op ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
451 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 38

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 38

37"Gegenstand der Erkenntnis", als product van wetenschappelijk denken. Maar deze stelling was in principe het grond-dogma van het geheele oude humanistische natuurrecht, gelijk Sander terecht in het licht heeft gesteld, ook al is de wetenschappelijke methode in critischen zin gewijzigd! H ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
450 woorden
Marnix' Byencorf - pagina 83

Marnix' Byencorf - pagina 83

81nOlllulle Eglise.47- 48.43-44.en lesus Christ, ce n' est pas de merueille s' iJ sont scandalisez de la Croix: Mais que vous, qui pretendez d' I estre participans C jr du merite de sa passion, comme nous, I' ayez en horreur, qui est Ie Chrestien qui Ie croiroit, s' il ...

Inaugurele redes
J. Wille
449 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 25

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 25

26van wat voor ARISTOTELES waarschijnlijk was, en heet het: „ w i r gehen gewiss nicht z u weit, wenn w i r annehmen, nicht blos die Spateren,sondern schon Aristoteles habenach seinerWeisedem alten P h i l o s o p h e n V o r s t e l l u n g e n zugetraut, die w ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
447 woorden
De Nederlandsche Gereformeerden en het Independentisme in de zeventiende eeuw - pagina 57

De Nederlandsche Gereformeerden en het Independentisme in de zeventiende eeuw - pagina 57

AANTEEKENINGEN612(zie ook zijn Exercitia et Bibl. studiosi theol. , 1 6 5 1 , p 586 s.s.). — Z i e ook: Dr. J. A. Cramer, De theol. fac. te Utrecht ten tijde van Voetius, blz. 2 9 4 , 295 v.v., 4 8 2 . 4 1Epistola ad nobilissimum virum Davidem Buchananum super controve ...

Inaugurele redes
D. Nauta
447 woorden
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 33

De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 33

assessor gekozen werd. (Aymon a.w. t. I, p. 138). Meer moeilijkheid levert de vraag op, wie Johannes Junius was, die dezelfde bovengenoemde oorkonde onderteekende nomine Ecclesiarum Belgicarum (Gerdes a.w. 476). Een predikant Johannes Junius uit die dagen, die de Nederlandsche Kerken vertegenwoor ...

Inaugurele redes
H.H. Kuyper
447 woorden
van 205