De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 51
50 Deze "wertbeziehende" rechtsbesch ouwing is die van de rechtsdogmatiek. Naar zijn zin nu is de imperatief niet van een norm te onderscheiden. Men kan immers de imperatief niet anders definieeren dan als een willen, dat een zoo behooren tot inhoud heeft (sic I). Welnu, de rechtsdogmatiek abstra ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 13
14 geborenis in de stad, of wat voor k w a a d iemand dreigt vanzijne voorouders, 't zij van vaders-, 't zij van moederszijde, daarvan weet de wijsgeer n o g minder dan van de diepten der zee, zooals men zegt. E n van dat alles weet hij niet eens, dat hij het niet w e e t ; want ook ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 36
zou besloten zijn op de Fransche Synodes te Sainte Foy en te Figeac en dat dit plan Genève en Zurich verontrust had. Hier geldt: quot verba tot errores. De Confessie door Zanchius opgesteld is geen „harmonie", maar een geheel nieuwe Confessie en het besluit om zulk een nieuwe Confessie op te stel ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 58
57 inderdaad opgeheven. Het dwang-element is, gelijk Binder zelf toegeeft 16), allereerst in de empirische werkelijkheid ontdekt, waar achter het recht immer de mach t staat. Om dezen dwang als redelijk te begrijpen, moest zij als element in de rechtsidee zelve ingaan, om later weer als "Vernunft ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 67
66 in organischen samenhang met haar staan alle andere wetskringen in ongeschonden souvereiniteit. Geen enkele kring kan een andere vervangen of verdringen, want alle souvereiniteit in eigen kring berust in het wereldplan van den oppersten Souverein van hemel en aarde. Ook in de Calvinistische op ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 38
37"Gegenstand der Erkenntnis", als product van wetenschappelijk denken. Maar deze stelling was in principe het grond-dogma van het geheele oude humanistische natuurrecht, gelijk Sander terecht in het licht heeft gesteld, ook al is de wetenschappelijke methode in critischen zin gewijzigd! H ...
Marnix' Byencorf - pagina 83
81nOlllulle Eglise.47- 48.43-44.en lesus Christ, ce n' est pas de merueille s' iJ sont scandalisez de la Croix: Mais que vous, qui pretendez d' I estre participans C jr du merite de sa passion, comme nous, I' ayez en horreur, qui est Ie Chrestien qui Ie croiroit, s' il ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 25
26van wat voor ARISTOTELES waarschijnlijk was, en heet het: „ w i r gehen gewiss nicht z u weit, wenn w i r annehmen, nicht blos die Spateren,sondern schon Aristoteles habenach seinerWeisedem alten P h i l o s o p h e n V o r s t e l l u n g e n zugetraut, die w ...
De Nederlandsche Gereformeerden en het Independentisme in de zeventiende eeuw - pagina 57
AANTEEKENINGEN612(zie ook zijn Exercitia et Bibl. studiosi theol. , 1 6 5 1 , p 586 s.s.). — Z i e ook: Dr. J. A. Cramer, De theol. fac. te Utrecht ten tijde van Voetius, blz. 2 9 4 , 295 v.v., 4 8 2 . 4 1Epistola ad nobilissimum virum Davidem Buchananum super controve ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 33
assessor gekozen werd. (Aymon a.w. t. I, p. 138). Meer moeilijkheid levert de vraag op, wie Johannes Junius was, die dezelfde bovengenoemde oorkonde onderteekende nomine Ecclesiarum Belgicarum (Gerdes a.w. 476). Een predikant Johannes Junius uit die dagen, die de Nederlandsche Kerken vertegenwoor ...