GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 10

Augustinus' werk over de christelijke wetenschap - pagina 10

Christen, een dankbaar gebruik maken van wat de heidensche wetenschap hun had geboden ) . W a t betreft den uiterlijken vorm, waarin men zijn geschriften giet, is er een schijn van reactie tegen de rhetoriseerende richting: immers men gaat zich beroemen op zijn eenvoudigen stijl. Sidonius karakte ...

Inaugurele redes
A. Sizoo
425 woorden
Barthianisme en katholicisme - pagina 24

Barthianisme en katholicisme - pagina 24

zullen laten rusten Barths bespreking van de vraag of niet het feitelijk bestaan der natuurlijke theologie alle bestrijding zinloos maakt 62), of de natuurlijke theologie niet paedagogisch noodzakelijk is om het gesprek gaande te houden met den mensch, die nog buiten het evangelie staat 63) . We ...

Inaugurele redes
G.C. Berkouwer
425 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 7

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 7

6 strijdparool van de souvereiniteit der natuurlijke rede noodwendig in zichzelve verdeeld en verscheurd. Want de krijgslustige leuze van de redesouvereiniteit, het parool van de onverwinlijke methodische kracht van het denken, ontving zijn krachtigste impulsen uit een geheel irrationeele drijfve ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
425 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 22

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 22

21 differentieering der Urkraft verklaart, waarbij de individuen en vervolgens de sociale groepen, waarin zij zich begeven, uitsluitend door hun inhaerente interesse naar een voor hun ontwikkeling voordeeligste stofwisseling streven, en daarbij alles in den socialen kamp afstooten en te vernietig ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
425 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 49

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 49

48 Alleen de philosophische geldingsleer kan het probleem tot oplossing brengen. Niet de natuurrechtsleer, die absolute rechtsdoeleinden opstelt, want deze moet noodwendig een antinomie tusschen natuurrecht en positief recht scheppen. Neen, curieus genoeg, is het juist het relativisme, dat volgen ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
425 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 78

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 78

77 zult zijn. Ik vraag uw liefde, uw onstuimig hart, voor de groote taa'k, die ons te wachten staat. Met vertrouwen kom ik tot u, gij zult mij niet te leur stellen. Want het ideaal, dat mijn gansche ziel vervult, het 100ft ook in u: onze wetenschap te doordringen, geheel en al, met den geest onze ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
425 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 18

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 18

17onaantastbare wetmatigheden 3) meent te hebben ontdekt, eischt de rechtswetenschap voor zich op. De modernistische "Freirechtsschule", die zij 't al langs verschillende weg-en op v. Ihering's en Adickes' voetspoor, de scholastische Begriffsjurisprudenz door een Interessenjurisprudenz naa ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
424 woorden
Het goddelijk karakter van het recht - pagina 6

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 6

9dienen heeft als een slaaf zijn' m e e s t e r ; en waaraan het hulde moet brengen, wijl het voeren van den scepter, bij von Halier nog slechts een gevolg van eigen rijkdom en anderer nood, veeleer aanwijzing zijnvanhetals van hoofd.bezit derzoude ...

Inaugurele redes
D.P.D. Fabius
424 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 24

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 24

25heerschend logische grooti s ; endatopvattingdeelopa l z o o de a b s t r a c tdierARISTOTELESmale onhoudbaarphysisch-p h i l o s o p h i e , die voor s t e u n t , 90) t e neene e n en-is. ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
423 woorden
Marnix' Byencorf - pagina 86

Marnix' Byencorf - pagina 86

84 Aux Ministres de lace flest pasd' honneur. Et à dire la verité, quel moyen y ha il entre vous de rendre la chair subiecte à I' esprit, quand vous hayez à mort les prieres, ieusnes, et abstinences, qui viennent à la mortifier ? et vous semble que Dieu vous doibt de retour, quand V ...

Inaugurele redes
J. Wille
423 woorden
van 205