Nieuw-Testamentische exegese - pagina 59
60 7 4) V g l . Rom. 15: 4 ; 1 Kor. 10:11. ) Zie aanteekening 41. ) Vooral is er gezondigd door grenzeloos allegoriseeren, waarin men een middel had om van alles alles te maken. Men zie: Kuyper, E n e . , III., bl. 118 v l g . ; Reuss, a. w., bl. 529 v l g . ; Doedes, a. w., bl. 18 v l g . ...
Strafbaarstelling van aanvalsoorlog - pagina 27
25 zoekt men in het Protocol echter te'Vergeds. Donnedieu de Vabres, die zioh voorstander noemt van de strafrechtelijke verantwoordelijkheid der staten, wil toch elke fictie, elke gewrongen gelijkstelling terzijde laten en alleen letten op het doel, waarmede die verantwoordelijkheid wordt ingevoe ...
Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 30
32 18) Theodorus van Mopsuestia wordt gewoonlijk geroemd als de eerste die Makkabeesche liederen in den Psalmbundel aannam; doch deze nam daarbij dit eigenaardige standpunt in, dat hij deze Psalmen aan David bleef toekennen, en David daarin liet profeteeren van de gebeurtenissen uit den Ma ...
Gereformeerde Apologetiek - pagina 12
14 doen met een weloverwogen plan. KUYPER gaf daarvan openlijk rekenschap. „Nooit," zoo schreef hij, „heb ik de apologetiek op den voorgrond gesteld Toen ik in 1868, uit mijn lief Gel dersen dorp gekomen, te Utrecht voor het eerst met onze groote apologeten kennis maakte, viel de positie, die ze ...
Gereformeerde Apologetiek - pagina 13
15 Het zijn vooral de apologetiek en het practische leven Met het oog op de bestrijdingen, waaraan het Christendom van den kant der evolutie, der godsdienstgeschiedenis en der historische kritiek blootstond, moesten de studenten vooral in de apologetiek onderwezen worden. Dat was de eisch des tij ...
Het goddelijk karakter van het recht - pagina 22
25 doelenwordtopgetrokken; door de gedachte Gods der z. g. positieve rechtsordeningis er in God een beeld, hoe de mensch dieordening moet maken. Die kennis echter, dit ideaal, is niet eene eigenlijke regeling voor de maatschappij,die wellicht naast het p ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 51
52 plaats is er een principieele zijde. Dat blijkt wel, als De Zwaan schrijft: „Exegese van het N . T. wil ook niets anders zeggen „dan werkelijk het Grieksch N . T. lezen en verstaan, beter lezen „en verstaan dan in een vertaling." Met die uitlating kan een Geref. moeilijk vrede hebben. Mijn geh ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 54
55 eigenaardigen indruk maakt en om dien indruk is het mij ook te doen. Voor het gebruik van Overlevering, zie Wcltjer, O v e r l e v e r i n g e n K r i t i e k , (1886), bl. 8. ) V g l . Woltjer, W e t e n s c h . e n D o g m a , bl. 56. ) Heinrici, t. a. p., bl. 722. „Die Schriftauslegung und ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 55
56 plaats beter te leeren verstaan. E r is nog meer. Dikwerf komt het voor. dat men aanvankelijk niet ziet, dat het een of andere dogma gegrond is op de Schrift. Doch gaat men nauwgezet exegetiseeren, dan bemerkt men vaak, dat een leerstuk terecht uit een of meerdere Schriftwoorden werd afgeleid. ...
Gereformeerde Apologetiek - pagina 37
39 daarbij door de apologetiek nooit weer worden verwaarloosd. Zij herleide alle beweringen tot beginselen. En volharde in den eisen, dat eerst het tegenovergestelde beginsel zal worden waar gemaakt, wijl anders voortzetting van den strijd nutteloos zou zijn. Eindelijk mogen ook de gevaren der a ...