Marnix' Byencorf - pagina 78
76 Aux Ministres de laexpresse, et ne voulez rien receuoir qui ne soit expressel1lent en l'Ecripture? Quand à 11l0y, ie ne puis penser autre chose, llOZ llOUsinon que c' est pource que vous scauez bien, que tous les lleallX fide- Docteurs de I' Eglise sont directel1lent contre vous: et que ...
Berekening of constructie - pagina 16
is of het kind zelf werkzaam wordt , is de leerstof zelf het doel : men wil inhoud geven aan den geest van het kind . Ginds een paedagogisch functionalisme, hier, naar de benoeming van L i t t, een didactisch materialisme. 1) Dat er pogingen zouden worden gedaan, om een oplossing van de tegenstel ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 57
56 en zedelijkheid moet worden opgeheven. De vrijheid zou daardoor zelf tot een onmogelijk begrip worden. Want vrij weet ik mij slechts, inzoover ik mij bewust ben, onder de zedewet te staan. Het rijk der vrijheid moet dus samenvallen met het rijk der zedelijkheid en "nu r ein Anwendungsfall des ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 63
62 In deze organische conceptie werden nu ook staat en recht ingebouwd. Gegrond in de menschelijke natuur, beheerscht door de lex naturalis, werden zij onder het genade-instituut der Kerk geordend als tijdelijke middelen in dienst van het eeuwig doel van den menseh. Geleidelijk ondergraven door d ...
Marnix' Byencorf - pagina 83
81nOlllulle Eglise.47- 48.43-44.en lesus Christ, ce n' est pas de merueille s' iJ sont scandalisez de la Croix: Mais que vous, qui pretendez d' I estre participans C jr du merite de sa passion, comme nous, I' ayez en horreur, qui est Ie Chrestien qui Ie croiroit, s' il ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 38
37"Gegenstand der Erkenntnis", als product van wetenschappelijk denken. Maar deze stelling was in principe het grond-dogma van het geheele oude humanistische natuurrecht, gelijk Sander terecht in het licht heeft gesteld, ook al is de wetenschappelijke methode in critischen zin gewijzigd! H ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 13
14 geborenis in de stad, of wat voor k w a a d iemand dreigt vanzijne voorouders, 't zij van vaders-, 't zij van moederszijde, daarvan weet de wijsgeer n o g minder dan van de diepten der zee, zooals men zegt. E n van dat alles weet hij niet eens, dat hij het niet w e e t ; want ook ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 36
zou besloten zijn op de Fransche Synodes te Sainte Foy en te Figeac en dat dit plan Genève en Zurich verontrust had. Hier geldt: quot verba tot errores. De Confessie door Zanchius opgesteld is geen „harmonie", maar een geheel nieuwe Confessie en het besluit om zulk een nieuwe Confessie op te stel ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 58
57 inderdaad opgeheven. Het dwang-element is, gelijk Binder zelf toegeeft 16), allereerst in de empirische werkelijkheid ontdekt, waar achter het recht immer de mach t staat. Om dezen dwang als redelijk te begrijpen, moest zij als element in de rechtsidee zelve ingaan, om later weer als "Vernunft ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 67
66 in organischen samenhang met haar staan alle andere wetskringen in ongeschonden souvereiniteit. Geen enkele kring kan een andere vervangen of verdringen, want alle souvereiniteit in eigen kring berust in het wereldplan van den oppersten Souverein van hemel en aarde. Ook in de Calvinistische op ...