GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

2.041 resultaten
Filteren
van 205
Inaugurele redes
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 53

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 53

52 'k overigens niet alleen tegenover z'n metaphysica naar 't model van Lei b n i z ontworpen, maar evenzeer tegenover z'n verwarrend spraakgebruik. Immers: al frappeerde me de overeenkomst zóó, dat 'k, nog weinig van hem gelezen hebbende, wel moet vermoeden, dat toch enkele van deze gedachten in ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
494 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 15

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 15

14de verte volgen en de resultaten kunnen dan later nog weer worden vergroot, verbonden, geïsoleerd eriz. Maar steeds blijven ze, getrouwe of niet getrouwe, copy van een waarnemingsobject. Bij het begrip daarentegen vindt men wel een Akt, maar deze richt zich niet op het waargenomene. De a ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
494 woorden
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 6

Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 6

7 vast te stellen, maar o o k v a n de daarop volgende kritiek op die eenmaal vastgesteldeoverlevering zelve.A l l e e n maar moet hierbij tweeërlei in het o o g gehouden: i n de eerste plaats, dat die kritiek slechts daar en eerst dan m a g aangewend, waar corruptheid der overlever ...

Inaugurele redes
R.H. Woltjer
495 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 19

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 19

18Aan deze geblaseerde, maar allerminst van haren hoogmoed gen"ezen wereld, werd nu het Christendom gebracht. Het predikte vóór alles genade. Doch op grond van openbaring Gods, die het allerminst met die genade vereenzelvigde. Genade is echter vergeving van zonden en zonde is theoretische ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
495 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 56

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 56

55 voorzoover het verbonden is met psychische activitei~ nooit meer dan moment der wetenschap; bij Co hen is het haar kiem. Niet bij vergissing gebruik ik hier dit woord: want het logische, eenmaal met het denken vereenzelvigd, ontleent aan dit laatste 'n progressief karakter, dat daaraan volgens ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
495 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 23

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 23

22 noemen. Want de aard van het werk wordt niet alleen bepaald door wat men wenscht te bereiken, maar meer nog door den grondslag op welke men zich plaatst. En deze werd gezocht in de wijsbegeerte der oudheid nu eens in meer platoniseerende richting, dan weer met 'n sterk Aristotelischen inslag. ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
496 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 47

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 47

46die alles ordent staat als vrij van het wetenschapsproces dat slechts op het ordenen der phaenomenale wereld is gericht. In tegenstelling met Hum e c.s. gaat het dus Kan t niet om de psychische verbinding der voorstellingen in den geest, maar om diens werk, de methodische inductie der ph ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
496 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 59

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 59

58 geen streep nader. Want, ten vierde, ook de hoofdindeeling der waarden in contemplatieve en actieve 131) is onhoudbaar. Vooral op dezen grond, dat ze ons dáár waar de psyche inderdaad een rol speelt, terstond in den steek laat: ze heet n.1. te correspondeeren met de onderscheiding van asociale ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
496 woorden
Berekening of constructie - pagina 22

Berekening of constructie - pagina 22

20zijn een volledige critiek te geven op dit stelsel ; we spreken er b.v. niet van , dat bij een opvatting als deze, het vinden van de normen uiterst bezwaarlijk, zoo niet geheel onmogelijk is. ') D e vraag die ons thans bezighoudt is deze: heeft men op de wijze van Co h n of L i t t inder ...

Inaugurele redes
J. Waterink
496 woorden
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 55

Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 55

54wanneer waarheid als 'n waarde geldt blijft ze nog waarheid omtrent: vat de taal deze momenten samen, dan zegge ze mijnentwege "gelding omtrent". Maar de term gelden is juist daarom zoo gevaarlijk omdat er steeds bij is ingesloten een gelden voor, zoo niet volgens 119) een subject, en ju ...

Inaugurele redes
D.H. Th. Vollenhoven
497 woorden
van 205