Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 12
11waarde beroofd. Maar wel werd het begrijpen van één - allerminst zonder hulpmiddel werkende - functie onder vele verheven tot de tooverstaf die het "innerlijke der natuur" dwong hare schatten aan het licht te brengen. Kennis is dan de inhoud van het oordeel, die omschreven wordt als 'n g ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 40
42 len, die de vóór-Aristotelische wijsbegeerte behandelen: I, l (1892), I, 2 (1892); II, l (1889). ) Hoe dit bedoeld is, zal straks nader uit de aangehaalde voor beelden kunnen blijken. Om aan alle misvatting den pas af te snijden, ware hot wellicht het duidelijkst, te spreken van miske?ining va ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 54
53 albezielingsleer vereenigde met 'n mechanistische biologie. Lot ze wijkt wel gunstig van hem af door in de natuur wetten, stof, kracht en de oorspronkelijke ordening der materie, de diathese, te onderscheiden, maar in kern heeft men ook hier niet meer dan een verbinding van zij het ook verdiep ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 30
29 waarachtigheid van den mededeeler vertrouwd. Beide staan dan ook in onlosmakelijk verband: waarachtigheid is iets anders dan waarheidsliefde: het is een gebonden zijn aan de waarheid, een momenteel of eeuwig niet kunnen spreken van eenige onwaarheid. Nu zijn "zich inspannen" en "aanvaarden" op ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 51
50 het pleit dan ook niet voor de goddelijkheid van het proces waarvan Heg e I spreekt, dat het hem als profeet koos' Eindelijk: de taal heeft een verwijzingsmoment, het begrip ook, ja zelfs stemmen beide alleen daarin overeen. Reeds bij de bespreking van het nominalisme 99) bleek hoe gevaarlijk ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 17
16 De voorkeur voor het begrip omtrent het individueele bij de oudere Peripatetici sloeg de brug naar de zgn. formeele logica. Haar geboorte wachtte slechts op de herleving der subjectsvoorstelling die de 5e eeuw voor Christus reeds had gekenmerkt: in het subject werd immers hetzelfde schema als ...
De katholiciteit der gereformeerde kerken - pagina 35
Synode te houden in 1581, zooals blijkt uit het besluit der Middelburgsche Synode van 1581: „Als de Synodus Oecumenica vergaderd zal worden, zoo zal uit elke particuliere Synode één beschreven worden om legatos ad synodum oecumenicam te deputeeren" (Rutgers, Acta van de Ned. Synode, blz. 363, 364 ...
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 25
AANTEEKENINGEN. Nieuwe Geluiden, een keuze uit de poëzie van na den oorlog, bijeenge bracht en ingeleid door DIRK C O S T E R , Arnhem 1924. Inleiding. Dr. A. K U Y P E R , Het Calvinisme en de Kunst (1888); dez., Calvinism, heetmes on the L. P. Stone-foundation (1898). 5th L e c t . ; Dr. J. W ...
Het afbeelden in de wiskunde - pagina 17
16 teerde p u n t e n p a r e n der vaste rechte zonder uitzondering omkeer b a a r eenduidig afgebeeld op de rechten van het projectieve vlak, terwijl de punten d a a r v a n als beelden bezitten de involuties op de v a s t e rechte. D e z e afbeelding doet de fundamenteele stelling, d a t door ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 41
4:; ) Men zal mij tegenwerpen, dat de vaak zoo dorre arbeid der Alexandrijnsche geleerden toch alles behalve een bewijs hiervoor is, en dat ik dus minstens niet van eenzijdigheid ben vrij te pleiten. Mijn antwoord is, dat in de eerste plaats, de Alexandrijnsche bibliothecarissen nog niet het Hell ...