Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 49
48 categorie van omvormingswijze tot vormingswijze wier karakter afhankelijk is van het stadium in het proces der vorming bereikt. Is er dus geen sprake van dat het denken wortelt in de waarneming, het schema: vorminhoud moet toch achterwaarts ergens steun vinden. Alle kennis onderstelt één of me ...
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 28
25) Naar een bespreking van D. L. Zg. 1920, n°. 6.F . W A G N E R , Kunst26) P. KOHLER, La littérature rom. Phil. 1920, 193.personnelleund Moral(1917) in(1918) volgens Lit. bl. f. germ.u.27) Bij een Duitscher vonden wij kort vóór dien strijd ...
Het goddelijk karakter van het recht - pagina 36
39lijdenisvanmajestueuse kaninzonde te worden gebracht, is de genade, die er — o ordeningGods! —de veroordeeling,nog voor den booswichtdie hem treft.schuilenJa, wordt als wapen t e rbestrijding van het recht tot d ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 21
20 En dit stelsel heeft hem blijvend beheerscht, ook al taant de invloed ervan in z'n leven naarmate hij zich meer ontwikkelt tot den positieven theoloog der praedestinatie 25). Dat kon ook moeilijk anders, daar, wie op grond der Heilige Schrift 'n verkiezenden en alles naar Zijn Raad besturenden ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 38
7) K. Leese, Die Prinzipienlehre der neueren systematischen Theologie im Lichte der Kritik Ludwig Feuerbachs, 1912. 8) E. Schaeder, Theozentrische Theologie, I en Il. 9) J. Wendland, Schrift und Erfahrung, die beiden zusammenhängenden Prinzipien des Protestantismus. Festschr. für G. Wobbermin, 19 ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 20
19 op grond van hun psychologie een nieuwe verbinding van het subjectobject schema met de pyramidebouw der vorm-materie-metaphysica. Kort saam gevat komt hun gedachte hierop neer: Alles vloeit uit het Eéne: dit is niet meer zelfbewustzijn, maar nog daarboven verheven. Onder wat, in graad van real ...
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 32
34 tegenover de Roomsche kerk p. I I . Wanneer Hase aan de door mij geciteerde woorden laat voorafgaan: Maar ik kan niet inzien, hoe uit de H . Schrift, uit de idee der menschheid,of uit deze of gene wet of b e h o e f t eons kenbaarde plaats door Schleiennacher bewusztseins ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 9
8 door den enkelen mensch. Zelfs Die I s ontging in z'n Vorsokratiker nog het verschil van À,ó'Y0t; en €?I'"oq en toch ligt juist hier de kern der Heraclitische taalphilosophie 3). De logos is bij hem immers de gesproken volzin, de rede, het betoog, die de afzonderlijke woorden, momenten en tegen ...
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 36
3» 32)DisputationumversusRobertiBellarminiPolitiani,S. R.christianae Jidei, adversus litiius tcmforis Haeretkos;E.Cardinalis,de contra-Lutetiae Parisiorum, Sump-tibus Petri Billable M D C X X . Tomus Quartus. donu ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 48
aansche bezwaar tegen art. 2 van de Nederlandsche geloofsbelijdenis", Onder Eigen Vaandel, 1938. 96) Barth, Dogmatik, 1940, pag. 141 vvo 97) Idem, pag. 144. 98) Idem, pag. 158. 99) Idem, pag. 160. 1(0) Idem, pag. 161. 101) Idem, pag. 162. 102) Idem, pag. 162. 103) Idem, pag. 166 VVo 104) Idem, pa ...