Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 60
59 men slechts technisch gebruik en wetenschap der energie onderscheidt. In dit aIles verdedigt Ri c k e r t meeningen, voor welke in de Marburger school al evenmin plaats is als voor de fundeering der natuurwetenschap en door haar van het "Sein" in het "Sollen", waarin wel het scherpst het versc ...
Het afbeelden in de wiskunde - pagina 18
17 moet a a n het vlak een p u n t w o r d e n toegevoegd, w a a r d o o rdit,zooals wij bij de stereografische projectie vonden, den s a m e n h a n g v a n den bol verkrijgt en dus het Gaussische complexe vlak vervangen w o r d t door den Gaussischen complexen bol. T e n e i n d e ...
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 10
SCHöFFLER's betoog doet op merkwaardige wijze zien, wat men met statistiek al kan bestaan; maar hij maakt ook den indruk, zeer vrij met zijn materiaal om te gaan. Kritiek zou er overvloedig zijn te oefenen op zijn beweringen, in het klein en in het groot; maar daarom is het mij nu niet te doen. Z ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 33
34op den v o o r g r o n d treedt; gelijk ook CALVIJN P l a t o prijst, „die dickwils gheleert heeft, dat de hooghste gelucksaligheyt der ziele gelegen is in hare gelijckheyt met G o d t , wanneerse sijn kennis begrepen hebbende, gheheel in hem w o r d t overghestelt en verandert."1 ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 32
33logische,dat pretendeertde waarheid te zijn en te hebben.Bij het rationalisme is geen zoeken en tasten: het meent alles gevonden geworden,te hebben. H e t is zichzelf genoegzaam; of, kritisch bakent het zelf de grenzen zijner kennis zich af, enstreeft n ...
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 27
16) J. KÖRNER in N. Jahrb. 49 (1922) zeer gunstig over W A L Z E L ' s vervolg op SCHERER's Gesch. d. D. Lit.; daarbij den wensch aanhalend van W Ö L F F L I N naar een kunstgeschiedenis zonder namen. W A L Z E L plaatste alle niet strikt noodige feiten in het register. Maar de bezadigd oordeelen ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 8
9 niet de belangrijksteuitingvan den G r i e k s c h e ngeest, denGriekschen logos, öf niet, öf verkeerd begrepen, en is alzoo i n hare roeping o m te zijn philologie, dat is w e t e n s c h a p v a n den logos8) , gefaald.D a t dit zoo geschiedde, ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 56
58Wat overigens E.'s opmerking over de kunst betreft, zoo is daarin inderdaad veel waars: we hebben, gelijk ik trachtte uiteen te zetten, niet met e'én, maar met twee stroomingen te doen; en wellicht valt bij WiLi-MANN, hoezeer zijn onderwerp dit verklaarbaar maakt, op de ééne wel wat al t ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 53
54 verre houden van alle vooroordeelen (noot 5, 6 en 7). Trouwens alle wetenschap dient rekening te houden met het leven, zegt P. A. Diepenhorst, U n i v e r s i t e i t e n M a a t s c h a p p i j , (1912), bl. 14 vlg. ) Vgl. Sikkel, a. w., bl. 108 en 109; Kuyper, E n e , III, bl. 100. Van belan ...
Het afbeelden in de wiskunde - pagina 5
4 haken w o r d t a a n g e g e v e n , welke coördinaten zij bezitten of w a n neerbijeenmeetkundigeafbeeldingtweecorrespondeerendepunten eenzelfden hoofdletter d r a g e n eenmaal zonder en eenmaal met accent. In de tweede plaats geven wij een ...