Berekening of constructie - pagina 9
7 noemd e de tegenstelling " Individual -" en " Sozial-Pädagogik"; m en sprak over " naturalistische" en " zed elijke" opvoeding ; m en w ees op het verschil in de cultuur-waardeering bij verscheiden richting. H et wil ons voorkomen , dat w e, bij h et zoeken naar de oorzaak van de verd eeldheid, ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 80
79 harmonische Bewegung der qualitativen Lage-Relationen und ihr abstraktquantitativer Ausdruck, ja dann sogar auch der abstrakte Inbegriff dieser aus der als erstarrt gedachten Bewegung abstrahierten Lage-Relationen kann trotz der Diskontinuität der Lage habenden Elemente als kontinuierlich ange ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 93
92 fahrens (ib. 1920 Bnd. I S. 468 fig.); Alte und neue Staatsrechtslehre (ib. 1921 Bnd. 11, S. 176 fig.) en Rechtsdogmatik ader Theorie der Rechtserfahrung (ib. 1921 Bnd. Il S. 525 fig.), dan ook meer in de Marburgerlijn, toen hij - zij 't al met verwerping van het normatief karakter des rechts ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 42
44 ) DiELS, Fr. d. Vors. pag. SO, fr. 101. Ik geloof niet, dat aan de hier gevolgde interpretatie dezer woorden iets in den weg staat. Anders oordeelt Z E L L E R , Ph. d. Gr. I, 2 , pag. 718, die ze aldus opvat: »er w i l l . . . nicht andere befragen, sondern sich selbst, oder vielmehr die Gott ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 98
97 und Rechtswissenschaft, en in zijn latere studie: Die Kriterien des Rechts (1923). Zie ook zijn studie: Staatslehre als theoretische Wissenschaft ("Kantstudien" Bnd. XXXI Heft 1, 1926 S. 53 fig.). Over Sander spraken wij in den tekst. Dr. Fritz Schreier heeft hetzelfde beproefd in zijn Grundbe ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 54
56 so wenig befähigt, ihre Geschichte zu verstehen, wie die Kunstgeschichte beurteilen kann, wer die Kunst für ein Erzeugnis der Langweile ansieht, oder die Kriegsgeschichte, wer das Heerwesen für ein Spielzeug erklärt." Ook J O E L e. a. staan blijkbaar niet op mijn standpunt. Ik wijs hier op, n ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 81
80 mündet in seiner Vollendung in diesen Gedanken ein: bedeutet doch die Idee Gottes für Leibniz zuletzt nichts anderes, als den " Vernunftglauben" an eine innere Uebereinstimming zwischen dem "Reich der Natur" und dem " Reich der Zwecke". Die Gleichung, " Harmonia universalis, id est Deus" bilde ...
Psychiatrie en wereldbeschouwing - pagina 23
23 v e r r i c h t e n . I n de waardeering der verschijnselen g a a n w e tenslotte uiteen, met name, wanneer het geldt de interpretatie v a n de door introspectie en autobiographische r e f l e x i e v e r k r e g e n kennis omtrent het godsdienstige leven. D a a r b i j is het voor ons v a n w ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 111
110 categorieën rechtspersoon en juridischen wil te redden, door ze in een noodwendige relatie tot het Gesammt-Ich der levende, reëele persoonlijkheid te stellen (S. 116). Dit "Ich" is dan niet zelve een "EinzelerJebnis" of een relatie, maar een "Erlebnismittelpunkt", dat achter alle psychologisc ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 59
61and to show how he transformed them to his own philosophical uses." Over het werk van S T E W A R T , The myths of Plato, werd reeds gesproken (vgl. aant. 81). De verhandeling van F . W E B E R : Platonische Notizen über Orpheus, München, 1899, wiens conclusies ik De Piatone sqq. pagg. 1 ...