Marnix' Byencorf - pagina 52
50 ook voor E. geen wonderkracht, naar 't schijnt (CoII, 271 vgl. Bc. II 32). Scotus en Leuven loopen ook hier niet vrij. Er is veel gelijksoortigs in Col!. en Bc., maar weinig of niets gelijks. Ontleening zou ik voor geen der genoemde dingen stellig durven aannemen. Dat E. de monniken ook met ho ...
De Nederlandsche Gereformeerden en het Independentisme in de zeventiende eeuw - pagina 13
17MET H E T INDEPENDENTISMEgevaardigden uit de Schotsche kerken, die zelf zoo scherp de dwalingen van het Independentisme zou bestrijden, ken schetste het als „a long and sharpe censure of the Apologetiek Narration". Zeeland heeft zich in dezen bij uitstek verdienstelijk gemaakt. H ...
Marnix' Byencorf - pagina 67
65 der voornaamste bevorderaars van den geest van het heidendom in onze letteren. Beweging 1909, lIl, 200. 106) Marnbcius a bien fait d'escrire en gaussant. Scaligerana, 1669, II 151. 107) uitg. Worp, II 97. 108) ibid. 130. Hoe aanlokkelijk is het, die twee, M. en H., met elkaar te vergelijken: z ...
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 41
43 eigenschappen, welke tevens den mensch tegenover de dieren plaatsen en waarin naast den oorsprong van het recht ook dien van den Staat moet gezocht worden. Ik zocht daarna de tegenstelling tusschen die twee groote beginselen, waarvan het eene alle recht onder den Staat plaatst en het van hem a ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 36
40 gansche wereld te winnen, indien hij zijner ziele schade leed? Het wordt dan ook algemeen erkend en is niet wel voor tegenspraak vatbaar, dat elke godsdienst bepaalde voorstellingen insluit. E r is geen religie zonder eenige stemmingen des gemoeds, zonder een in- en een uitwendigen cultus, zon ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 39
43dat is de idee der eenheid, welke de wetenschap altijd onderstelt, naar welke zij immer zoekt, maar die zij buiten Gods bijzondere openbaring nooit heeft gevonden; de eenheid van God, de eenheid der wereld, de eenheid der natuur, de eenheid der menschheid, de eenheid der geschiedenis, en ...
De klassieke school in de economie - pagina 24
24 generalisatie steeds min of meer van de werking van bijkomstige invloeden of stoffen geabstraheerd worden. Naarmate dit scherper kan geschieden, des te meer waarde heeft de generalisatie. Tegen een dergelijk abstraheeren nu in de economie is op zich zelf niets in te brengen. Wie het egoïsme ab ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 33
34 vooral in geschriften van niet wetenschappelijken aard moet in het oog gehouden, hoe de gedachte eerder is dan het woord. ) Waar de wetenschap haar invloed laat gelden, bezigt men elk woord zooveel mogelijk in één welbegrensde beteekenis, dan moet onder één term steeds hetzelfde worden verstaa ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 32
33 Om U dadelijk te doen zien, wat ik bedoel, wijs ik naar de homiletiek. De homiletiek leert, dat niet de analytische maar de synthetische methode van prediken dient gekozen. En het kenmerk der synthetische methode is onder meer immers dit, dat ze een thema zoekt, een thema, waarin kort en krach ...
Koning Willem I als verlicht despoot - pagina 46
45 zijn anti-nationale en anti-godsdienstige politiek verloren te hebben, nu ook van de Noordelijke afzien, en op zijn ouden dag opnieuw in ballingschap gaan, Ook de uitkomst zijner regeering komt met die der verlichte despoten overeen. Stelden we in het voorafgaande op bepaalde punten een onderz ...