Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 66
OS 149) Wanneer dan ook W E B E R (Histoire de la philosophie européenne , Parijs, 1905, pagg. 87 sq.: «Platon mystique et rationaliste: il n'y a pas là de contradiction. Rationalisme et mysticisme sont des extrêmes qui se touchent. En effet, le rationalisme idéaliste et sa méthode déductive supp ...
Marnix' Byencorf - pagina 66
64 of niet in het laatste gedeelte en de fragmenten, vgl. ook Oosterhof, a. w. 130, 139 vlg. M. bracht ze er dus eerst bij de omwerking in. Derhalve kan de prioriteit van een Fr. tekst nooit bewezen worden door een betoog dat juist uitgaat van dezen stijl, als bij Toorenenb. en Oosterhof. 99) De ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 66
65 van dit . compromis te onderzoeken. En dit is de verdienste vooral van laatstgenoemde geweest, niet dat hij zich in de bres stelde voor wat verdrukt werd, maar dat hij ons volk leerde vrijwillig afstand te doen van de oude voorrechten. Zoo verwierp hij tegelijk de suprematie van den staat over ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 66
65 leerstuk blijft als een onmogelijke abstractie, een innerlijke antinomie niet slechts voor ons denken, maar ook voor ons gelooven liggen. De wetsidee doordringt op die wijze de souvereiniteit in eigen kring, dat zij in iederen wetskring den voor de rede in logischen zin onbegrijpelijken samenh ...
De klassieke school in de economie - pagina 65
66 Wat de overige, door Mr. de Vries geopperde, bezwaren betreft, deze zijn te weinig gedetailleerd dan dat ik daarop nu reeds kan ingaan. Het zal mij aangenaam wezen, indien de schrijver in liet tweede deel van zijn werk, dat ik met belangstelling te gemoet zie, aan zijn voornemen gevolg geeft o ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 65
67 Christen; sie nahmen viel ihres alten Glaubens mit hinüber. W o d i e orphischen K u l t e b l ü h t e n , werden die meisten Christen v o r h e r O r p h i k e r g e w e s e n s e i n [ik spatieer]; denn es pflegt so zu gehen, dass gerade aus religiös erregten Gemeinschaften, d i e s c h o n ...
Marnix' Byencorf - pagina 65
63 Tableau.39-94 95-286 287-375 376-412 413-428 TI 5-407 III 13-75 76-204 205-241 242-256 257-327 IV 5-25 26-108 109-132 133-202 203-228 231-239 240-241 242-243 244-245 (246-247) 247-250 251-254 255-256 257-270Byencorf.1 244-268 (en 132) 22-27 1 30-117 1 125-141 I 142-188 1 5 ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 65
64 En zal dat ook bij anderen zoo blijven, zoo lang men eenerzijds niet waarnemen en kennen, phaenotypisch vergelijken van gestalten en begrijpend doorvorschen van denkvelden en aan den anderen kant het psychische en den logos, de activiteit en den vorm in het denken niet uiteenhoudt. Dat de jong ...
Omvang en invloed der Zuid-Nederlandsche immigratie van het laatste kwart der 16e eeuw - pagina 65
OMVANG E N I N V L O E D DER Z U I D - N E D . IMMIGRATIE.63wel met anderen Uwer in aanraking te komen. En hoe die aan raking dan zal wezen ? Van beloften dienaangaande onthoud ik mij maar liefst. Maar des te nadrukkelijker stel ik dan ook een verzoek. Treedt mij met vertrouwen teg ...