Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 19
18I en de natuur en den mensch als de scheppers der geschiedeniste poneeren, is niet een "objective Darstellung", of een .,un· I parteiisché Auffassung", maar legt getuigenis van een zeer I partijdige en subjectieve opvatting der geschiedenis af. - De tegenstelling van subjectief en ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 19
23dat de vivisectie, op de godsdiensten toegepast, het leven der religie intact zal laten, ja tot bloei en wasdom zal brengen. Voorshands heeft de uitkomst aan die verwachtingen zeker niet beantwoord. Want van deze wijsgeerige opvatting der religie zijn eerst de studenten en daarna de kerk ...
Het object der ambtelijke vakken - pagina 19
24 danreceptenmeestvoordwazenPastoralklugheit geworden, soms in denvormenvoorbijnaonmogelijkegevallen,zooals b. v. een raadgeving, hoe een pastor zich t e gedragen ]heeft als zijn zoon wordt opgehangen. ) D ...
De klassieke school in de economie - pagina 19
19 Het egoïsme, in den zin van begeerte, om, met zoo weinig mogelijk opoffering, zooveel mogelijk te verkrijgen, wordt hier dus tot heerschend principe verklaard, en op dit menschelijke motief hebben Smith en de geheele oude school de wetenschap der economie gebaseerd. Ook Smith, want ten onrecht ...
Het karakter van de overeenkomst van levensverzekering - pagina 19
17positie van de overeenkomst van levensverzekering werd in 1838, toen het Wetboek van Koophandel ingevoerd werd. Het is ook al geen vroolijk beeld, dat hiervan kan wOl"den geschilderd. Ook in Nederland is de levensverzekering langen tijd ver~ boden geweest. Uit het feit, dat eerst door de ...
De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 18
23 •een dubieuzereputatie. Vanhuurvandiensten, werk ennijverheid wil men niet meer weten. E e n wettelijke regeling vanliet arbeidscontract mag welhaast tegemoet gezien.daarbijplotselingDatnederleggen van het werk niet onder al ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 18
19 toond heb niet slechts het bestaan v a n deze diepere, mystieke richting in de Philosophie, maar ook hare beteekenis voor de G r i e k s c h e literatuur en geschiedenis. Het eerste valt niet bijzonder moeilijk. Natuurlijk, wanneer G e het begrip mystiek streng definieert — als dit althans mog ...
Het Principium Theologiae in zijne Beteekenis voor de Archaeologia Sacra - pagina 18
tenschapook duizend bezwaren tegen geopperd. Kunnen wedandie bezwaren oplossen, — zooveel te beter. Maar kun-nenwe het niet, — we blijven nochtans gelooven en hou-den ons vast als ziende den Onzienlijke.Wèl willen we ditvan de nieuweren leer ...
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 18
18 Spiegelbergeeneverblijf in E g y p t e5 0studiein hetlicht gaf over Israels 5 1) , deed hij dit, gelijk een r e c e n s e n t )het uitdrukte, „ u n t e r gewissenhafter Anlehnung an die von den alttestamentlichen Forschern erarbeiteten Er ...
De wetenschappelijke beoefening der psychiatrie - pagina 18
17dat het geloof een sterke kracht is tegen die machten, die strijd voeren tegen het zenuwstelsel. Alleen door een innige en diepe overtuiging te wekken, die in de eerste plaats bij den opvoeder of onderwijzer zelf aanwezig moet zijn , door een wereldbeschouwing te geven, die naast een ern ...