Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 14
13Bij deze biologische metaphysica past volkomen de kenleer, die A ris tot e les nu verder ontwikkelt. Het object voor het kennen is niet meer de ontolische idee, maar de biotische soorteenheid, die verschijnt in het exemplaar. In de ziel ontstaan door het toeven der indrukken uit wat men ...
Het goddelijk karakter van het recht - pagina 14
17steld, wie aan het natuurrecht zijne aandacht wijdt, voor het grootste deel op rekening van het laatste tweetal eeuwen te mogen Althans, wanneerstellen.men natuurrecht in den engeren, m e e r juridischen zin verstaat, waarin die term eerst later is gebezigd; Grotius ...
Wijdingsrede bij de opening der Vrije Universiteit op gereformeerden grondslag - pagina 14
16 geschapene, omdat zij den sleutel der kennisse heeft weggeworpen, omdat zij Hem niet verheerlijkt, wiens lof de geleerde Kepler aan het slot van een zijner werken in deze woorden bezong : "Prijst Hem, gij hemelen! gij zon en maan ! gij heir van planeten! verkondigt Gods eer in een onuitsprekel ...
Over het hoogste gezag - pagina 14
15 „ieder ketter heeft zijn letter." Maar neem het in zijn geheel; neem er voornamelijk datgene uit wat u niet bevalt, wat gij er liever niet in zoiidt lezen, — en gij zult steeds bevinden dat dit Woord is „eene lamp voor uwen voet en een licht voor uw p a d , " (20) „levend en krachtig, scherpsn ...
Het doel en de inrichting van hospitiën - pagina 14
16 armoede «staal leeren eten». Een Dante moest, naar eigen bekentenis, met vreemd brood en zout gevoed worden, en in den donker de vreemde trap van zijn kamertje zoeken a). En wie uwer heeft niet bij zich zelf den naam van Johan van W e s s e l , L u t h e r , Franciscus Junius genoemd, om het v ...
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 14
16 estIe genre humain, et contre Ie législateur de 1'univers,qui est la nature".Z o o was het en zoo is het nog.Demensch een slaaf, en de koning »un esclave révolté" 1 De consequente toepassing der absolute staatsleer moet eindigenin eene volkomen verniet ...
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 14
i6 het bewijs v a n de j u i s t h e i d dierresultatente laten, gelijk de m e -c h a n i c a doet met de s t e l l i n g e n der w i s k u n d e . I n b e t r e k k i n g tot de d o g m a t i e k dus a f h a n k e l i j k e blijftdegodgeleerdezedekunde ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 14
13Haar uitgangspunt is dus materialistisch; zij heft de grenslijn op tusschen het anorganische en het organische, het stoffelijke en het geestelijke. De historie wordt qij haar een - "chemische' physikalischet- Proces". Om deze wetten te vinden, moet ze dán ook wel beginnen met al het indi ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 14
18niet meer verstaat en doorziet, en de heerlijkheid des onverderfelijken Gods verandert in de gelijkenis eens beelds van inensch of van dier, van stof of van kracht. Maar de mensch is, schoon doodelijk krank, toch in die krankheid nog mensch en in zooverre ook nog een godsdienstig wezen g ...