Tij-kentering in de Oud-Testamentische wetenschap - pagina 8
10van Kanaan geleidelijk saamsmolt met de talrijke Baals van de heiligdommen des lands, en de nationale god van Israël werd, op wiens uitsluitende dienst de oudste profeten meer en meer aandrongen. Van dit standpunt der monolatrie werkten zich dan eindelijk de volgende profeten, sedert Arn ...
Gereformeerde Apologetiek - pagina 8
10 Onze tijd heeft wel smaak, maar geen stijl. Het aesthetisch gevoel wordt op allerlei manier ontwikkeld, maar in het scheppen blijft het bij een veelszins blind worstelen en streven. Vroegere stijlen worden met al de fantasie, waarover men te beschikken heeft, gecombineerd, buitenlandsche motie ...
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 8
zwichten v o o r h o o g e r e b e l a n g e n . B e t e r g e e n M i c h e l A n g e l o , dan g e e n s c h a a m t e , zegt K Ü N Z L E 25). II. D i e R o o m s c h e klanken w a r e n v o o r een G e r e f o r m e e r d o o r v e r t r o u w d e r , dan al w a t wij tot n o g t o e v a n a n ...
Berekening of constructie - pagina 8
6 hedendaagsche paedagogiek is, dat zij zich geheel tot de samenleving leerde wenden. Grooter wordt de verwarring nog . wanneer we letten op de verhouding van opvoedkunde en filosofie. Er is geen paedagogiek die niet staat onder den invloed eener bepaalde wijsbegeerte; ook al zullen we dan bij so ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 8
7lijkheidsideaal, voeren verbitterd het pleit om de grenzen der nieuwe wetenschapsmethode. Descartes capituleerde voor de irrationeele eischen van het persoonlijkheidsideaaI. Naast Hobbes voerde hij de mathematisch-mechanistische methode met de uiterste energie doo r op het geheele veld de ...
Logos en ratio : beider verhouding in de geschiedenis der Westersche kentheorie - pagina 8
7 geen sprake is - met den kring van Hom e rus de heerschappij van het noodlot aanvaardt, moet wel de hoofdgrens trekken tusschen dit ondoorgrondelijke en het daardoor beheerschte: onder het laatste vallen dan zoowel goden als menschen. Zulk 'n episch dualisme is uiteraard in z'n leer aangaande G ...
Het goddelijk karakter van het recht - pagina 8
•11tegenspraak met Voetius zichde belijdenisverhaalt*), Frankrijksvan een droit divin, welbekendeKoningtoen, naar ons Hendrik IV, nate hebben afgevraagd, wat Gode behagelijks er in hem mochtschuilen,dat hijzoo zeer verheven was ...
Wijdingsrede bij de opening der Vrije Universiteit op gereformeerden grondslag - pagina 8
10 daarmede Israels recht op een eigen, een Nationale Godheid erkend. Niet noodig, ook in de schatting van het volk, dat zich wellicht eene chrift- en levensbeschouwing had weten te vormen, die hem vergunde in vrede met den vijand te leven. Misschien gold het zelfs voor hoog geestelijk, het gezag ...