De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 51
50 Deze "wertbeziehende" rechtsbesch ouwing is die van de rechtsdogmatiek. Naar zijn zin nu is de imperatief niet van een norm te onderscheiden. Men kan immers de imperatief niet anders definieeren dan als een willen, dat een zoo behooren tot inhoud heeft (sic I). Welnu, de rechtsdogmatiek abstra ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 51
50 niet weg, dat de wet der ontwikkeling, waardoor deze school de historie verklaart, niet organisch, maar mechanisch is. Organisch is een beeld ontleend aan de natuur, en, voorzoover de evolutionisten dit begrip op natuurlijk gebied niet vervalscht hebben, geldt als regel voor het organische lev ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 51
55 zich de kosmos voor zijn geest; in de duisternis der verwarring ging het licht der gedachte voor zijn bewustzijn op. Zoo is het ook met de theologie. Zij weet wel, dat zij nooit haar doel bereiken en hier op aarde steeds een kennen ten deele blijven zal. Maar zij rust niet en kan niet rusten i ...
Het object der ambtelijke vakken - pagina 51
56 enevenminwordth e t onware en de schijn, liet armzaligek u n s t e n m a k e n w a t zich als k u n s t wilde voordoen, overwonnen door eenvoudig te zeggen: nulla ars sed pura natura. H e t prediken is een zoo moeielijk werk. D e prediker moet allesgebruiken ...
Barthianisme en katholicisme - pagina 51
1I I I I I I Iillrl i"l ~i 1~lïlil lir~iÎir~r~1 1 1 1 1 1 1 30000007743333 ...
De klassieke school in de economie - pagina 50
51 of Book IV and Chapters II and III of book V of „The Wealth of nations", with an introduction, index, and statistical appendix by Thomas Allan Ingram, Londen, 1903. 21) Dat dergelijk chauvinisme in de Engelsche literatuur niet vreemd is, blijkt uit het feit, dat een hoogstaand man als M ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 50
:>2 ) P g- 817. Sterker nog vindt men dezelfde gedachte uitgedrukt bij G O E D E C K E M E Y E R , 1. 1. pag. 305: »So erklärt sich die zunächst höchst auffallende Erscheinung, dass bei diesen Männern ethische Betrachtungen meist in derselben aphoristischen Form auftreten, wie sie uns in den W ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 50
51 27) A. van Veldhuizen, D e B i j b e l s e r i e T h e o l o g i e d e s N i e u w e n V e r b o n d s , bl. 29. „Ik kan mij begrijpen, dat elke „tijd weer vraagt naar eene verklaring van de wondere dingen, „die aan Christus' verschijning verbonden zijn. Ik kan mij begrijpen, dat elke p ...
Koning Willem I als verlicht despoot - pagina 50
49 den vorst in de kerk 1), het achterstellen bij benoemingen van wie aan haar leer zijn trouw gebleven 2), het afschaffen van den bijbel op de school 3), het monopolie der regeering op onderwijsgebied. Merkwaardig is de sympathie in dezen kring voor de Roomschen, als de koning door de oprichting ...
Marnix' Byencorf - pagina 50
48 telkens voelbaar: het scepticisme van den wereldwijze, het vuur van den hervormer. De vergelijking van L. S. en Bc. is ook overigens leerzaam. Het eene sober, beheerscht, voornaam, klassiek; ook den vorm ontleende E. aan de ouden, zooals hij zelf aanwijst p. 4, 5; het andere kleuriger, spontaa ...