Over het hoogste gezag - pagina 29
30 dat gezag zich o p ? Dit wenseh ik in de laatste plaats te bespreken. Het legt zich natuurlijk op aan hem die, hij zij Jood of Christen, waarlijk gelooft dat de Schrift is van God. Het bindt hem, — en hierin onderscheidt het zich van dat der menschelijke rede — ook d a n , wanneer zijne inzich ...
Het doel en de inrichting van hospitiën - pagina 29
31 «Al wandelende en exerceerende» a) «diunmodo non scurrivagi conspiciantur» ')£>). Et studiosi, si volunt, quandoque aereum globum manu agitent, torqueantque ad fatigationem»2) c).Als «commilitones» vonden zij, bij muziek en gepaste vrolijkheid, in leeszaal en conversati ...
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 29
31 »anstaltliches Gepräge« werd opgedrukt, de zelfregeering der tot het Romeinsche rijk behoorende gemeenten over ging in een aan voogdij verwante regeering van keizerlijke ambtenaren. Zoo konden in het Romeinsche publiekrecht in den heidenschen tijd geene met subjectieve rechten voorziene ver ...
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 29
3i wat i k — zij het met i n n i g e d a n k b a a r h e i d h i e r gezegd — v a n u w nobelvriendenhart,u w rijkgenadelevenen u w massieve weten-schap tot dusver m o c h t genieten, l i g t mij w a a r b o r g v o o r de t o e k o m s t . WeledeleHeeren ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 29
28 Theol~e te worden, dient ook op haar de Theologische method ~ te worden toegepast, die het principium Verbi Divinitot uitgangspunt heeft. In de eerste plaats. moet daarom het Woord Gods als .,prinI cipium cognitiqpis ook voor de Kerkgeschiedenis worden gehandhaafd. iet alsof daarom de k ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 29
33 haar leven te rekken, den godsdienst als psychologisch en historisch verschijnsel tot voorwerp van onderzoek kiezen, maar daarmede ook aan het Christendom het absoluut karakter ontzeggen, waarmede het in de wereld en tegenover iederen mensch optreedt. Als het geloof geen kennis meer is, maar e ...
Het object der ambtelijke vakken - pagina 29
34elementen geteekend, die tot een eigen groep van Theologische studiën aanleiding geven. Dus naast de Sacra Scriptura, de Ecclesia en het Dogma, als Diaconia te coördineeren, waarom hij principieel voor onze vakken den naam van Diaconiologische groep verkoos. Het ambt zelf het object, nie ...
De klassieke school in de economie - pagina 29
29 wordt dit ten stelligste betwist. Met loffelijken ijver is een aantal plaatsen ) bijeenverzameld, om u te overtuigen dat Smith, Say, Malthus, Ricardo zelfs, in hunne werken van het bontgeschakeerde leven spreken, en gewagen van het verschil tusschen de menschen onderling, van de uiteenloopende ...
Het karakter van de overeenkomst van levensverzekering - pagina 29
27 ook in deze gevallen zal de verzekeraar met dezen opzet bekend zijn. Indien men de juistheid hiervan erkent, zal men het argument, dat de overeenkomst van levensverzekering toch eigenlijk als wederkeerige overeenkomst gedacht wordt, gereedelijk kunnen laten varen. Misschien is dit eenmaal zoo ...
De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 28
33waagt, om onder de leuze, door Groen van Prinsterer aan geheven: er staat geschreven, er is geschied, ook op dit ter rein zich op te maken tot den arbeid, dan is daarvoor zeker moed noodig. De exacticisten vormen onder de doordenkende leeraren der rechtswetenschap zonder twijfel op 't ...