Het goddelijk karakter van het recht - pagina 25
28 Op het gebied van het recht geldt ditzelfde. Voorwerpelïjk recht, dus resumeert ook onze landgenoot de Wal het gevoelen van Warnkönig is er niet. En evenals de overheid niet op de grondwet kan rusten, maar omgekeerd,iedere wet, en dus ook de grondwet, op eene aan haaranterieure o ...
Wijdingsrede bij de opening der Vrije Universiteit op gereformeerden grondslag - pagina 25
27/ /maar om te bezielen, maar om te groeien, maar om voort te brengen. Wat ons krachteloos maakt - ik behoef het u niet te zeggen - is de kloof tu schen het heden en het verleden, tusschen leeraars en gemeente, broeder en broeder, tusschen het uitspreken en de toepassing van onze b ...
Over het hoogste gezag - pagina 25
26 het hoofd staan der volken en tot hunne leiding geroepen zijn door hun handelingen duidelijker deden uitkomen, dat zij slechts dienaren zijn, zou dan het besef niet weer algemeener worden, dat de eigenlijke roeping van hem die geregeerd wordt niet allereerst is mee te regeeren, maar, door te g ...
Het doel en de inrichting van hospitiën - pagina 25
numrnulos paucos»gelijk het heet in eene oude rede totwijding van het huis. Op lucht en licht werd het in het bouwentoegelegd (gelijk één ten opschrift droeg: «aèr n u t r i 2mentum!» ) . En raam en deur en venster moesten r u i m t e e n vrolijkheid inlaten, al was he ...
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 25
27volstaan met wat ik aanvoerde ten bewijze hoe met theorie en geschiedenis de beschouwing in strijd is, die het bestaan van het recht laat afhangen van het goedvinden van de tijdelijke parlements-meerderheid, die zich van de staatssouvereiniteit meester waant. Geheel ten onrechte h ...
De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 25
27 leerstuk rekent, zal er toe k u n n e n l e i d e n , krachtens het b e g r i p v a n oorspronkelijke tieeling e r e c h t i g h e i d als niet's m e n s c h e nnatuur,n a t u u r o o k i n het leven te O o k de o n b e k e e r d edeaccidenteel ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 25
24werk eert van God. Maar ze zoekt achter die realiteit naar de idee, omdat ze gelooft dat de historie geen spel is van het toeval, maar uitvoering van Gods heiligen raad. Zij erkent dat de historie een ontwikkelingsgang doorloopt, waarin het causaalverband moet worden nagespeurd, maar teg ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 25
29 beide malen heeft deze scheiding geen vrede maar strijd gebracht en geloof en wetenschap steeds verder van elkander vervreemd. En het is gemakkelijk in te zien, dat het dualisme in den nieuweren tijd geen andere vruchten zal dragen. Immers is het duidelijk, dat de exegetische en historische va ...
Het object der ambtelijke vakken - pagina 25
30 draagt, sulteeren haarin plaats van te letten op die Thätigkeiten, die reuitde levensbeweging der kerk, k r a c h t e n s den inwonendengeest.Envoorts,d a t men als doel dezerfunctiën der k e r k iets vreemds poneert, n.l. iets a n d e r ...
De klassieke school in de economie - pagina 25
25 dit niet. Het gaat niet aan, om aan al de het eigenbelang tegenwerkende factoren de rol van causae turbantes toe te kennen. Er zou wellicht geen bezwaar bestaan, om de beperking van het eigenbelang door eene uitwendige oorzaak als het staatsgezag onder de storende invloeden te rekenen, maar ze ...