Het doel en de inrichting van hospitiën - pagina 41
reformeerde Religie a). Een Festus Hommius. die èn om zijne gaven èn om zijne trouw aan de belijdenis, een «vir principalis» was in den kring zijner hospitanten, die hij tot zijnen dood gediend, geliefden bezield heeft b). Een Hermanus Witsius,die bij al zijne uitnemendehoeda ...
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 41
43 eigenschappen, welke tevens den mensch tegenover de dieren plaatsen en waarin naast den oorsprong van het recht ook dien van den Staat moet gezocht worden. Ik zocht daarna de tegenstelling tusschen die twee groote beginselen, waarvan het eene alle recht onder den Staat plaatst en het van hem a ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 41
40 stek uit de hand van zijn meester ontving, en dat hij n18ende dat alleen die meester kon voltooien. En toch het doel mijne] studie mag voortaan geen minder zijn dan in Gereformeerder geest een Kerkgeschiedenis van ederland te schrijven, waarir met de acribie van een ACQuOY en den historischen ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 41
45 schap tegen God, zich Zijner wet niet onderwerpt en niet onderwerpen kan. Juist omdat de Christelijke religie als de absolute religie optreedt, eischt zij en moet zij eischen een gevangen leiden van al onze gedachten tot de gehoorzaamheid van Christus. Omdat zij de religie der genade, de volko ...
Het object der ambtelijke vakken - pagina 41
46 Hare kinderkens moeten, als begrepen in het verbond der genade, opgevoed tot den mondigen staat. Allen moeten onderwezen en geleid, opdat zij toenemen in kennis en in genade. De doling, die altijd insluipen wil op de heilige erve der gemeente, moet ontmaskerd, weerstaan en uitgedreven. In zijn ...
De klassieke school in de economie - pagina 41
41 De economie bewake angstvallig hare grenzen. Niet aan verbreeding, maar aan verdieping van haar object bestaat behoefte. En indien dan, overeenkomstig de hier ontwikkelde gedachten, gepoogd wordt, om eene economie naar den eisch der calvinistische levensbeschouwing op te bouwen, dan kan die po ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 42
44 ) DiELS, Fr. d. Vors. pag. SO, fr. 101. Ik geloof niet, dat aan de hier gevolgde interpretatie dezer woorden iets in den weg staat. Anders oordeelt Z E L L E R , Ph. d. Gr. I, 2 , pag. 718, die ze aldus opvat: »er w i l l . . . nicht andere befragen, sondern sich selbst, oder vielmehr die Gott ...
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 42
43 Gelijk do naam„Sion" zeidon voorkomt in proza en veelvuldig in poëzie, zoo is het met de benaming „stad Davids" juist omgekeerd. Deze vindt men in poëzie alleen Jesaja 2 2 : 9 . Ter plaatse van deze „stad Davids" is nu volgens I Macc. 1 : 33 en 14 : 36 de Acra der Syriërs gestic ...
De beteekenis van het Gereformeerde beginsel voor de ambtelijke vakken - pagina 42
43 wärtige Leben und Handeln der Gemeinde ergibt sich, dasz die prakt. Theologie konfessionellen Charakter haben musz. - ) D R . K A R L K N O K E , Grundriss der Praktischen Theologie, dritte Auflage, Göttingen 1892, bl. 3 „Es erhellt daraus ferner, dass die Prakt. Theol. mit ihrer Gesamtanschau ...
Nieuw-Testamentische exegese - pagina 42
43 tiseeren. Een vak, waarin ge met betrekkelijk weinig hulpmiddelen reeds spoedig zelfstandig kunt arbeiden. Een vak bovenal, dat ons rechtsteeks in aanraking brengt met het Woord van God. Dat Woord van God, dat niet slechts grondslag is van onze wetenschap, maar dat ons ook den weg der zalighei ...