De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 18
20 R o m a n u s . T e r w i j l wij e i n d e l i j k z u l l e n te luisteren hebben naar den g r o o t e n d o g m a t i c u s der R o o m s c h e K e r k , uit den H e r v o r m i n g s t i j d , Robert Bellarminus. W a t n u de C a ñ o n e s v a n T r e n t ebetreft,deze g e b ...
Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 18
17!ersten eisch der wetenschap stelt, dat de historicus "ohne W eltmschauung" de geschiedenis bestudeeren ~ blijkt aldus zelf lan een zeer bepaalde Weltans~uung te zijn uitgegaan, nl. 'an de leer der evolutie. Ware deze Weltanschauung langs !mpirischen weg gevonden en vrucht van wetenschap ...
Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 18
22en van de kennisse Gods zich verwijderd en daarmede haar eigen grondslag ondermijnd en zich van de beste levenssappen beroofd. De hedendaagsche theologie vraagt niet meer aan de kerk, aan de confessie, aan de Schrift, aan het Christendom, wat religie is. Zij wil het vragen, althans naar ...
Het object der ambtelijke vakken - pagina 18
23 van de geheele Theologie als niet alleen speculatief, maar ook practisch, doch hebben evenmin een oog voor de zelfstandige inrichting van het deel der Theologie, d a t ons bezig houdt, als deanderen.letiek enW e l werden vele handleidingen voor de Homienz. geschrev ...
De klassieke school in de economie - pagina 18
18 die toonen, hoe hij met de eigenaardigheden van plaats en tijd wist rekening te houden. Gij wordt bitter gestemd, wanneer gij bij sommigen de gedachte bespeurt, om in den arbeider niet meer te zien dan een productiemiddel, maar Smith doet u weldadig aan door de liefde voor de arbeiders, die op ...
Het karakter van de overeenkomst van levensverzekering - pagina 18
16 Aan het feit. dat de overeenkomsten van verzekering kans~ overeenkomsten zijn. mag men geen juridische consequenties verbinden. Met name is uit dit feit niets af te leiden over de vraag of de overeenkomsten van verzekering van één~ of tweezijdigen aard zijn 1). In Frankrijk bleef langen tijd d ...
De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 19
24 vormt op dit oogenblik het onderwerp van levendige gedachtenwisseling. vrijheid watgeëischt,dantot nog toe wordt voor den rechterzoowelom als bewijsmiddel te h a n t e e r e nhem goeddunkt, alsook om zelf de waaide van elk bewijsmiddel den ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 19
20w e l mogelijk! V a n hun dogma toch der metempsychosemoetZELLER zelf bekennen: „Keine andere von den pythagoreischen L e h r e n ist bekannter, und keine lässt sich mit grösserer Sicherheit auf den Stifter der Schule zurückführen, als die L e h r e von der Seelenwanderung ...
Het Principium Theologiae in zijne Beteekenis voor de Archaeologia Sacra - pagina 19
vanMozes in het licht te stellen, en hij deed dit naar denrationalistischengeest zijnereeuwzóó. dathij voor allewetsbepalingen gronden zocht, die op Israels aardsche welvaart betrekking hebben. nietgeheelonderenN u hadde ...
Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 19
schijn.Bij v o l s t r e k t eHeiligeSchriftstijgendanzaldalen.eerbiediging van derdeautoriteitdewaardeDitgeldt inzonderheid v a ndero v e r i g e bronnen eer FlaviusJ o s e p h ...