De klassieke school in de economie - pagina 61
62 eJoseph Chailley, Parijs, 2 druk, 1900, deel II, blzz. 889—900. Ook leze men Wilhelm Dilthey, Einleitung in die Geisteswissenschaften, Leipzig, 1883, deel I, blz. 80 en vlgg. Hij bestrijdt ten stelligste, dat sociologie eene wetenschap is. Ook Marshall en Nicholson geven behartigenswaar ...
De klassieke school in de economie - pagina 63
64 Is de klacht van Mr. de Vries omtrent het geschrevene in mijn Slot ongerijmd, nog minder recht hebben zijn bezwaren tegen mijne Inleiding. Handelende over den naam, die moet worden gegeven aan de wetenschap, die zich met den mensch in zijn verhouding tot de stoffelijke goederen bezig houdt, on ...
De klassieke school in de economie - pagina 62
63 gratie, zooals dit in boek- en courantformaat verscheen. "Wie bekend is met de voorbereiding, welke het schrijven van een wetenschappelijk werk eischt, zal wel willen gelooven, dat de opzet van mijne dissertatie reeds lang voor hare verschijning vast stond. Ook Mr. de Vries zal wel willen aann ...
De klassieke school in de economie - pagina 64
Vooral „het heel klein boekje van Prof. Tellegen", dat Mr. de Vries „toevallig ontmoette" en aangehaald had, had ik niet zonder meer mogen vermelden. Mr. de Vries vergist zich, wan neer hij dit als een curiosum van groote waarde beschouwt. Op blz. 285 van Kautz' werk, dat ieder econoom veronders ...
De klassieke school in de economie - pagina 65
66 Wat de overige, door Mr. de Vries geopperde, bezwaren betreft, deze zijn te weinig gedetailleerd dan dat ik daarop nu reeds kan ingaan. Het zal mij aangenaam wezen, indien de schrijver in liet tweede deel van zijn werk, dat ik met belangstelling te gemoet zie, aan zijn voornemen gevolg geeft o ...
De klassieke school in de economie - pagina 36
36 Motiv' als „etisch neutral" te spreken. Slechts de benaming verwisselt dan, maar geenszins komt er verandering in het wezen der zaak. Dietzel voelt het zelf, wanneer hij zegt, dat hiermede de leeringen der ouden aan geen revisie behoeven onderworpen te worden ). Maar 't is oppervlakkig te meen ...
De klassieke school in de economie - pagina 39
39 wachting, dat alle beoefenaren der economie het binnen niet langen tijd op dit gebied eens zullen zijn, en hun hoogste bevrediging zullen zoeken in „de beperking van de materieele gevolgen van het toeval, ook van het toe val der geboorte" ). Nu wil ik in het midden laten de vraag, in hoeverre ...
De klassieke school in de economie - pagina 38
38 96Toen Knies ) het standpunt formuleerde, waarop hij en de historische school zich plaatsten, lagen er in zijne verklaring gevaarlijke elementen verscholen. Zij doelde toch niet slechts op een rekening houden met de histo rische ontwikkeling, maar wilde eveneens de gedachte tot uiting ...
De klassieke school in de economie - pagina 41
41 De economie bewake angstvallig hare grenzen. Niet aan verbreeding, maar aan verdieping van haar object bestaat behoefte. En indien dan, overeenkomstig de hier ontwikkelde gedachten, gepoogd wordt, om eene economie naar den eisch der calvinistische levensbeschouwing op te bouwen, dan kan die po ...
De klassieke school in de economie - pagina 40
40Niet op het zoeken van feiten komt het aan, maar op het zoeken van het gezichtspunt, waaruit die feiten moeten worden beschouwd. Door dit te vergeten en door te meenen dat uit het verzamelen van feiten hunne taak was vervuld, heerscht er bij de jongeren eene vaagheid van begrippen, die a ...