De klassieke school in de economie - pagina 7
7die zich met economische studiën bezighielden, thans is het Mr. Pierson, die met zijn Leerboek der Staathuis houdkunde ) eene eerste plaats in onze Hollandsche economische literatuur inneemt. Die mutatie van personeel beduidt echter geen verandering van beginsel; in welke opzichten Visse ...
De klassieke school in de economie - pagina 8
8vertaling van buitenlandsche lectuur moet vergoeden, wat eigen nationale denkkracht niet kon scheppen. Zoo is er dus geen sprake van, dat de jongere school ten onzent de oude uit hare vesting verdreven heeft en sterke positie inneemt. De laatste bleef haast onbetwist meester van het terre ...
De klassieke school in de economie - pagina 22
22 Zoo is dan het egoïsme in de economie — het beeld is van Schmoller — gelijk aan den stoom in de stoommachine ; wat hij uitwerkt, weet men eerst, als men den druk kent, waaronder hij arbeidt. En waar in dien druk eene onafzienbare reeks variaties is, is het uitgaan van het eigenbelang als een z ...
De klassieke school in de economie - pagina 9
9 Slaan wij daartoe eerst den blik op Engeland, het geboorteland der oude economie. Is men in dit land on trouw geworden aan de banier, door Smith en Ricardo met zooveel genialiteit geplant, en waarom zich zoovelen van Engeland's groote geesten schaarden ? Zeker is ook hier dit vaandel beschoten ...
De klassieke school in de economie - pagina 31
31 materialisten Holbach, Helvetius en Lamettrie. Richard Zeyss ) gaf voor het uitspinnen van dit betoog veel ijver en scherpzinnigheid ten beste, Adolf Oncken ) borduurde verder op dit stramien, en zelfs Heinrich P e s c h ) werd door hunne verhandelingen meegesleept, om den handschoen op te nem ...
De klassieke school in de economie - pagina 10
10 evenmin hen als zijne geestelijke vaders verloochent. Gelijken geest ademt het voortreffelijk, helder geschreven boek van J. N. Keynes ), waarin over de taak en methode der economie uitvoerig wordt gehandeld, en dat op eene wijze die het gerechtvaardigde van sommige bezwaren, tegen de klassiek ...
De klassieke school in de economie - pagina 23
23 is doorgedrongen. Dietzel neemt als voorbeeld de wet van de ballistische kurve, aan de physica ontleend. Stel een officier geeft aan zijne soldaten les in het schieten, en neemt daarbij de regelen dezer wet in acht; daar komt echter een hevige windvlaag, die aan den kogel eene gewijzigde richt ...
De klassieke school in de economie - pagina 32
32 te worden onderzocht, daar alleen moet beslist, of het economisch stelsel van Smith en de oude school als materialistisch mag worden betiteld. Die beslissing kan niet onzeker wezen. Leest de werken der klassieken en telkens stuit gij op plat-materialistische uitingen. Als Smith het besluit der ...
De klassieke school in de economie - pagina 11
11 Zoo toont dus een overzicht van den huidigen toestand der Engelsche economie aan, met hoe weinig recht kan worden gezegd, dat het tegenwoordig Engeland ontrouw is geworden aan de traditiën, welke door zijne voorgangers met zoo groot talent zijn gevestigd en Brittannië de eerste plaats in de ec ...
De klassieke school in de economie - pagina 24
24 generalisatie steeds min of meer van de werking van bijkomstige invloeden of stoffen geabstraheerd worden. Naarmate dit scherper kan geschieden, des te meer waarde heeft de generalisatie. Tegen een dergelijk abstraheeren nu in de economie is op zich zelf niets in te brengen. Wie het egoïsme ab ...