De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 38
43plekken. Laat ons samen voor deze onze toekomst waken, bidden en strijden, en God in den hemel doe het ons gena diglijk gelukken. M.H. Studenten in de Rechtsgeleerdheid, dat alles geldt in engeren en dubbelen zin voor U. Doch tusschen ons komt om zoo eens te zeggen bij de saamwerking in ...
De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 40
45Enzoo verklaarik dan mijn ambt als hoogleeraar in deFaculteit der rechtsgeleerdheid aan onze Universiteit te aan vaarden, en bid enik mij van den H e e r e onzen God wijsheidkracht, opdat door mijne werkzaamheid aandeze plaatsalthans iets ...
De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 39
44De scylla voor een eenzijdig drijven in de richting der wet is roekelooze neologie, de charybdis voor een gelijk bedrijf naar den kant van den rechter is dogmatisch conservatisme; voor beide moeten we ons gelijkelijk hoeden. U en mij zeiven doormijn onderwijs op deze harmonische wijze te ...
De positie van het privaatrecht in onzen tijd - pagina 41
Van denzelfden schrijver verscheen vroeger bij den uitgever W. KlRCHNER te Amsterdam: CALVINISME en RECHTSWETENSCHAP. Een Studie...DE...GRONDSLAGEN D E R SOCIOLOGIE. Een StudiePARTIJ-GROEPEERING DEMOCRATIE. Rede gehouden op den Antire ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 21
22entnommen, m i t d e n w i s s e n s c h a f t l i c h e nGrundsätzenunseres P h y s i k e r s in k e i n e r s i c h t b a r e n V e r b i n d u n g stehen.In diesen Sätzen können w i r n u rGlaubensarti-k e l ! ! ) sehen, die z u seinem philosophische ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 23
24l e h r e " staat, evenminallereerstin deRepubliek, of in denmystischen T i m a e u s , maar in den Parmenides, den Sophistes en den Philebus, die behooren tot de werken zijner „reifsten E n t w i c k l u n g " , die„vonder erstenbis zur l ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 22
23nenDurchführungvindt men elders sonders8 0derletztern erwünschtist." 79)Hetzelfde) : „Eben diese S t i m m u n g fand ihn ganz be-empfänglichfür die religiösen Eindrücke der O r p h i k ,die gerade in dieser Zei ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 24
25heerschend logische grooti s ; endatopvattingdeelopa l z o o de a b s t r a c tdierARISTOTELESmale onhoudbaarphysisch-p h i l o s o p h i e , die voor s t e u n t , 90) t e neene e n en-is. ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 25
26van wat voor ARISTOTELES waarschijnlijk was, en heet het: „ w i r gehen gewiss nicht z u weit, wenn w i r annehmen, nicht blos die Spateren,sondern schon Aristoteles habenach seinerWeisedem alten P h i l o s o p h e n V o r s t e l l u n g e n zugetraut, die w ...
Het mystiek-religieuze element in de Grieksche philologie - pagina 26
27Religionen,", 0 1)enookLORTZING1 0 2)moetGRUPPE bij zijne bewijsvoering wetenschappelijktoegeven,datte werk gaat,en DIELS' afkeurend oordeel toch in ieder geval slechts op eendeel van het bo ...